Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rozpoczęła się budowa torów na krakowskiej łącznicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rozpoczęła się budowa torów na krakowskiej łącznicy
fot. arch. PKP PLK
Po miesiącach prac przygotowawczych rozpoczyna się budowa nowych torów na łącznicy Zabłocie – Krzemionki w Krakowie. Na zlecenie generalnego wykonawcy zrealizuje ją spółka KZN Rail specjalizująca się w zabudowie kluczowych elementów infrastruktury kolejowej. 

Rozpoczęta we wrześniu ub. roku inwestycja zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny – Medyka (nr 91) i Kraków Płaszów – Oświęcim (nr 94). Estakady kolejowe połączą całkowicie zmodernizowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

Szybsza podróż do Zakopanego

Łącznica, czyli w kolejowej nomenklaturze linia nr 624, umożliwi bezpośrednią przejazd pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów i zmiana kierunku jazdy na stacji Kraków Płaszów. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Do tej pory prace polegały na przygotowaniu terenu (m.in. wyburzenia) i budowie części podpór dwóch przyszłych estakad. – Aktualnie rozpoczynamy część stricte kolejową, w której kluczową rolę wykonawcy, czyli Budimex i Ferrovial Agroman, powierzyli naszej spółce – mówi Grzegorz Leszczyński, prezes KZN Rail. – Zabudujemy niespełna 6 km torów. Oczywiście wbudujemy również rozjazdy, co należy do naszej wąskiej specjalizacji. Dostarczy je lider naszej grupy kapitałowej, spółka KZN „Bieżanów” – dodaje Leszczyński.

KZN Rail zaczyna budowę nowych torów od układania nowego toru 1 na linii 91 w okolicy nowego przystanku Kraków Zabłocie – W chwili obecnej stary tor został już całkowicie usunięty i wykonana została częściowo nowa podbudowa – mówi Aleksander Furtak, członek zarządu KZN Rail. – Naszym zadaniem będzie wykonanie około 500 metrowego odcinka nowych torów wraz z wstawką pod przyszły rozjazd umożliwiający wjazd na łącznicę, czyli linię nr 624 – dodaje.

Ruch na jednym torze

W tej chwili cały pasażerski ruch aglomeracyjny i dalekobieżny odbywa się po sąsiednim torze nr 2. Pociągi zostaną skierowane na nowy tor po jego ukończeniu. Wówczas rozpoczną się analogiczne prace przygotowawcze na torze 2 – usunięcie starego torowiska i wykonanie nowej podbudowy. – Według aktualnego planu w tym czasie przeniesiemy się na Krzemionki, gdzie zabudujemy dwa rozjazdy stacyjne. To będzie praca pod presją, bo polegać będzie na włączeniu toru nr 1 w tor nr 2 przy całkowitym zamknięciu obu, wymusi to na nas ekspresowe tempo z pracą 24 godziny na dobę. Następnie wrócimy na linię nr 91 i zaczniemy budowę toru 2 z identyczną wstawką pod nowy rozjazd – podkreśla Furtak.

Jak widać ze strony KZN Rail wymagana jest dość duża elastyczność i mobilność ekip budowlanych. Całość pierwszego etapu prac musi bezwzględnie zostać ukończona przed Światowymi Dniami Młodzieży, które odbędą się w Krakowie między 25-31 lipca 2016. – Tuż po tym wydarzeniu chcemy zabudować rozjazdy umożliwiające przejazd między linią 91 a łącznicą. Ze względu na obciążenie „średnicowej” linii Krakowa, na której odbywa się większość przewozów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, poważnie rozważamy wykorzystanie technologii zabudowy rozjazdów w blokach przy użyciu wagonów Switcher, której KZN Rail jest wyłącznym operatorem.

Skróciło by to wydatnie dalsze zamknięcia torów i zmniejszyło utrudnienia dla pasażerów. To wiązało by się oczywiście z podniesieniem kosztów, ale jestem przekonany, że zaoszczędzony w ten sposób czas oraz wysoka jakość i trwałość przewiezionych w blokach rozjazdów są rozsądną alternatywą dla zarządcy sieci. Dlatego też będziemy starali się przekonać wszystkich zainteresowanych do tej opcji – zaznacza Grzegorz Leszczyński.

Ostatni etap to prace w rejonie Krzemionek i budowa torowiska na obu równoległych estakadach łącznicy. W odróżnieniu od nasypów kolejowych na tym podłożu szyny układane będą nie na strunobetonach, lecz na podkładach stalowych typu ypsilon. Według aktualnego harmonogramu prace na tych odcinkach powinny być wykonywane na przełomie 2016 i 2017 roku. Wszystkie roboty wykończeniowe związane z nawierzchnią szynową powinny zostać zakończone do maja przyszłego roku. 
 
 
 
 



Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi towarowe pojadą sprawniej przez Katowice Szopienice

Infrastruktura

Modernizacja torowiska w Katowicach Załęże

Infrastruktura

Modernizacja torowiska w Katowicach Załęże

Redakcja/inf. pras. 11 sierpnia 2022

Firma KZN Rail otrzymała certyfikat ISO 45001

Infrastruktura

Firma KZN Rail otrzymała certyfikat ISO 45001

Rynek Kolejowy 27 listopada 2018

KZN Rail wykona zielone torowisko w Toruniu

Infrastruktura

KZN Rail wykona zielone torowisko w Toruniu

KZN Rail 23 października 2013

KZN Rail: 2014 był dobrym rokiem dla firmy

Tabor i technika

KZN Rail: 2014 był dobrym rokiem dla firmy

KZN Bieżanów/ms 16 stycznia 2015

Zobacz również:

Pociągi towarowe pojadą sprawniej przez Katowice Szopienice

Infrastruktura

Modernizacja torowiska w Katowicach Załęże

Infrastruktura

Modernizacja torowiska w Katowicach Załęże

Redakcja/inf. pras. 11 sierpnia 2022

Firma KZN Rail otrzymała certyfikat ISO 45001

Infrastruktura

Firma KZN Rail otrzymała certyfikat ISO 45001

Rynek Kolejowy 27 listopada 2018

KZN Rail wykona zielone torowisko w Toruniu

Infrastruktura

KZN Rail wykona zielone torowisko w Toruniu

KZN Rail 23 października 2013

KZN Rail: 2014 był dobrym rokiem dla firmy

Tabor i technika

KZN Rail: 2014 był dobrym rokiem dla firmy

KZN Bieżanów/ms 16 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5