Rozpoczęła się budowa zaplecza technicznego dla Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. – To ważny moment imponującego projektu, bo przybliża nas do zakończenia z sukcesem realizacji Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, która już teraz cieszy się powodzeniem – mówił, trochę na wyrost, marszałek woj. podkarpackiego, Władysław Ortyl, podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę bazy.
– Choć Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna jest nowym projektem, to już widzimy jej sukces, bo jest ona projektem dynamicznym, który rozwija się zgodnie z oczekiwaniami pasażerów. Cieszymy się, że ten olbrzymi projekt za setki milionów złotych może być innowacyjnym rozwiązaniem w naszym regionie, na wzór rozwiązań, jakie istnieją w dużych aglomeracjach – mówił podczas uroczystości marszałek Władysław Ortyl.
To ocena zdecydowanie na wyrost, bo ostatnie miesiące PKA
to autobusowa komunikacja zastępcza na prawie wszystkich liniach, a sam zasięg projektu jest co najmniej dziwny (np. pociągi PKA kończą bieg w Przeworsku, gdzie istnieje baza utrzymaniowa Polregio, ale do znacznie większego Jarosławia czy Przemyśla nie docierają).
Hala będzie miała 140 m długości i 41 m szerokości. Jej powierzchnia zabudowy wyniesie 5 726 m
2, a kubatura: 55 103,55 m
3. Całkowita długość budowanych dla potrzeb zaplecza wyniesie ok. 8,3 km. Przy hali zostanie wybudowana myjnia dla obsługi pojazdów szynowych oraz niezbędne stanowiska dla należytego utrzymania stanu technicznego i czystości pojazdów szynowych. Będzie tu też stacja paliw.
Wykonawcą budowy jest konsorcjum firm: Inżynieria Rzeszów oraz Agat z Koluszek. Realizowany przez Podkarpacie projekt PKA łącznie kosztować będzie ponad 756 mln złotych, z czego aż 393 mln złotych pochodzi z budżetu Podkarpacia. Reszta jest efektem unijnej dotacji.
Pomoc mniejszych samorządówDo budowy hali dołożyły się także samorządy Rzeszowa i Łańcuta. Dotacja ze strony Rzeszowa wyniosła w 2021 roku 375 tys. zł, natomiast w 2022 rok około 5,4 mln zł. Z kolei wkład finansowy ze strony Łańcuta wyniesie około 794 tys. zł w 2022 i 2023 roku.
Kolej przeżywa renesans w wielu miejscach Europy, niezwykle radujący jest fakt, że przeżywa go także w naszym kraju i regionie. Dziękuję samorządowi województwa za to, że inwestuje w kolej, bo ta inwestycja czyni z Rzeszowa aglomerację europejską, która może poszczycić się tego typu rozwiązaniem kolejowym – mówił prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek.
Unijny projekt podkarpackiegoW ramach budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA realizowane są dwa znaczące projekty, na które zawarto umowy o dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dla projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Pierwszy z projektów dotyczy budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej wraz z zakupem taboru oraz budową zaplecza technicznego. Na ten cel przeznaczono ponad 341,6 mln zł, z czego dofinansowanie z budżetu UE wynosi 149,6 mln zł z POIiŚ. A pozostała część z tej kwoty pochodzi z budżetu samorządu województwa. To właśnie częścią tego projektu jest rozpoczynana budowa hali na Staroniwie. Pozostałą częścią tego projektu jest zakup taboru kolejowego – 8 sztuk trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 sztuk dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Służą one pasażerom już od stycznia 2021 roku (
pociągi nie kursują jednak w zasadzie w weekendy).
Drugi projekt dotyczy budowy i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej. Główną inwestycją w tym zakresie jest budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka oraz budowa dodatkowych przystanków kolejowych, mijanek, obiektów inżynierskich oraz parkingów w systemie Park and Drive. Dodatkowo projekt obejmuje wprowadzenie biletu zintegrowanego wspólnie z ZTM Rzeszów oraz operatorem Polregio.