Od połowy stycznia 2015 r. pasażerowie korzystający z kolei w Gliwicach muszą przygotować się na sporo utrudnień. Rusza warty 136 milionów złotych remont budynku, który obejmie także perony i budowę nowego zadaszenia nad nimi. Potrwa rok.
Przetarg na przebudowę dworca rozstrzygnięto w październiku ubiegłego roku. Wygrało go konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A. Dworzec wybudowany w latach 1924-1925 przez 90 lat nie był poddawany większym przebudowom. Zachował więc w miarę oryginalny wygląd, jednak jego wyposażenie było dalekie od wymogów współczesności.
Na czas remontu wyłączono informację pasażerską, dostęp do budynku dworcowego jest ograniczony. Przedstawiciele PKP SA twierdzą jednak, że dołożyli wszelkich starań, by na bieżąco informować pasażerach o utrudnieniach i odjazdach pociągów.
- Chcemy, aby remont w jak najmniejszym stopniu wpływał na obsługę pasażerów. Na terenie dworca i peronów zostaną rozwieszone informacje o zmianach rozkładu jazdy, a zapowiedzi będą nadawane z większa częstotliwością. Wsparciem dla pasażerów będzie również biuro informacji w Urzędzie Miasta Gliwice – powiedział dla portalu gazeta.pl Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP S.A.
Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury musi się zakończyć w 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną ukończone na początku 2016 roku.
Zakres remontu
Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, a tam gdzie dotychczas były tylko schody, pojawią się również windy. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, powstaną kasy biletowe umożliwiające zakup biletów osobom o ograniczonej sprawności ruchowej..
Po remoncie na dworcu zainstalowany zostanie zupełnie nowy system informacji pasażerskiej. Wykonawca rozbuduje też system monitoringu. Zadba także o renowację elementów historycznych, restaurując znajdującą się w holu głównym mozaikę i drewniane sufity. Oczywiście remont nie ominie elewacji, która zyska nowe podświetlenie.
Inwestycja nie ominie również przejścia pod torami, peronów i zadaszenia na nimi. Zamiast pojedynczych wiat zbudowana zostanie jednolita konstrukcja, która zakryje całą przestrzeń nad peronami. Remontowi poddaną zostaną także tory w obrębie stacji. Największą nowością będzie połączenie specjalnym korytarzem holu autobusowego i głównego.
Przebudowa kompleksu dworca w Gliwicach jest współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury musi się zakończyć w 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną ukończone na początku 2016 roku.