Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAPociąg IC na magistrali E59
W nowym rozkładzie jazdy warunki dojazdu ze stolicy kraju do Szczecina pozostaną nienajlepsze, chociaż czasy, gdy ze względu na modernizację linii Poznań - Szczecin jechaliśmy od tego drugiego miasta nawet 8 godzin, to już przeszłość.
Obecnie Warszawę i Szczecin łączy 7 par pociągów (jedna przez Piłę), z których jedno to połączenie nocne. Ta liczba nie zmieni się od 10 grudnia. W związku z tym Szczecin pozostanie najgorzej skomunikowanym ze stolicą miastem wojewódzkim w Polsce. W rozkładzie jazdy ze Szczecina bezpośrednie pociągi odjeżdżają w kuriozalnych godzinach, np. o 11:41 (IC Staszic przez Piłę) i 11:52 (IC Górski trasą podstawową przez Poznań), po czym na następny pociąg do Warszawy trzeba czekać aż do... 17:08 i przyjedzie on do stolicy aż na 23:57. Pasażerom na szczęście pozostaje jeszcze możliwość skorzystania z połączeń przesiadkowych, przez Rzepin, Poznań albo... Gdynię.
Najszybszym pociągiem na trasie z Warszawy do Szczecina pozostanie EIC Chrobry – jedyny ekspres, który łączy miasta. Przemierzy ten odcinek w 5 godzin i 47 minut, co jest wynikiem nawet gorszym niż obecnie. Dla porównania - czas przejazdu IC Górski i IC Gałczyński nie zmieni się i będzie on wynosić odpowiednia 5:57 i 6:15. Po godzinie 16:45 nie będzie już możliwości dotarcia pociągiem z Warszawy, za dnia, do Szczecina.
Prace na E59 wciąż spowalniają pociągi
Przyczyną, dla której pociągi w relacji Warszawa – Szczecin i Poznań - Szczecin wciąż nie mogą dotrzeć szybko do stolicy Zachodniego Pomorza, jest oczywiście modernizacja magistrali E59. Te prace wymuszą specjalne zasady prowadzenia ruchu po modernizowanych lub jednotorowych odcinkach. W 2023 roku dochodziło z tego powodu do sytuacji kuriozalnych, gdy pociąg osobowy wspomnianą trasę pokonywał szybciej niż ekspres. Zapytaliśmy PKP PLK o obecny postęp w pracach.
W blisko 30 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów (…), na 190 km trasy Poznań – Szczecin dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym są gotowe m.in. na odcinkach Poznań – Wronki, Miały – Drawski Młyn, Drawiny – Podlesiec, Dobiegniew – Bierzwnik, Bierzwnik – Rębusz, Choszczno – Dolice, Dolice – Kolin oraz Reptowo – Szczecin Dąbie. Obecnie wykonawcy pracują m.in. na odcinku Wronki – Miały, Rębusz – Słonice, Słonice – Choszczno, Kolin – Stargard, Stargard – Reptowo i stacji Stargard - napisał Bartosz Pietrzykowski z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Problemem jest, że nawet tam, gdzie infrastruktura jest przygotowana do osiągnięcia prędkości 160 km/h, nie zawsze można z taką prędkością pojechać.
Procedury, związane z uzyskaniem nowych zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji, są sukcesywnie składane do Urzędu Transportu Kolejowego wraz z postępem inwestycji. 160 km/h pociągi mogą już jeździć na odcinku między Poznaniem a Wronkami - napisał zarządca infrastruktury.
Dzięki pracom na blisko 190 km trasie, po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych dopuszczeń, najszybsze pociągi pojadą między Poznaniem a Szczecinem z prędkością do 160 km/h w czasie poniżej 2 godz. Większość zasadniczych prac na całej trasie (z wyjątkiem stacji Stargard) planowana jest do końca 2023 roku - napisał Pietrzykowski.
Teoretycznie, po zakończeniu wszystkich prac ekspresy z Warszawy do Szczecina mogłyby więc przemierzać trasę w 4 i pół godziny. Do tego trzeba jednak jeszcze zakończyć prace przy Warszawie Zachodniej i na odcinku od Warszawy do Sochaczewa, w okolicach stacji Błonie. Wszystko ma się stać w 2024 roku.
PKP Intercity o nowym rozkładzie jazdy
W nowym rozkładzie jazdy Szczecin z innymi miastami Polski łączy 20 par pociągów całorocznych, a sezonowo będą kursować dodatkowe 2 (w tym jeden do Zakopanego). Oznacza to, że pociągów do Szczecina będzie tyle samo ile w 2023 roku.
Natomiast liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. Pociągiem IC stanie się “Wyczółkowski” relacji Szczecin – Lublin oraz “Uznam” relacji Warszawa – Świnoujście.
Nowością będzie to, że w nowym rocznym rozkładzie jazdy pociąg IC Górski kursować będzie w zmienionej relacji Świnoujście – Hrubieszów, a skład IC Zamoyski, z innego dużego pomorskiego miasta - Kołobrzegu - pojedzie do Rzeszowa, a nie jak dotychczas - do Hrubieszowa. Ponadto pociąg IC Swarożyc kursować będzie codziennie, zamiast tylko w weekendy.
W drugiej połowie 2024 roku, w związku z zakończeniem modernizacji stacji postojowej PKP Intercity w Szczecinie, pociągi IC Podlasiak i IC Mewa wrócą do swoich podstawowych relacji, czyli zakończą bieg na stacji Szczecin Główny.
Nowością w odniesieniu do Pomorza Zachodniego będzie również to, że w pociągach IC Albatros, IC Żuławy, czy IC Rybak w relacji w kierunku Trójmiasta Olsztyna będzie możliwa graficzna rezerwacja miejsc poprzez aplikację i stronę intercity.pl
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.