Nowy roczny rozkład jazdy, który wejdzie w życie w niedzielę 13 grudnia 2020 roku, pomimo pewnego ograniczenia oferty przewozowej PKP Intercity, wniesie też kilka korzystnych dla pasażerów nowości. Spółka pochwaliła się właśnie skróceniem czasu przejazdu pociągów na kilku trasach oraz zwiększeniem liczby miejsc zatrzymania. Pojawią się zupełnie nowe relacje.
Nowy rozkład jazdy wreszcie przyniesie
skrócenie czasu podróży pociągami Express InterCity Premium (EIP) z Warszawy do Trójmiasta. Pociągi Pendolino, obsługujące połączenia kategorii EIP, pokonają tę trasę nawet do 20 minut krócej, dzięki wprowadzeniu dopuszczalnej prędkości 200 km/h oraz prędkości powyżej 160 km/h na części linii kolejowej między stolicą a Gdańskiem.
– Podróż ze stacji Warszawa Centralna do Gdańska Głównego w przypadku najszybszego pociągu zajmie 2 godziny i 32 minuty, a do stacji Gdynia Główna – 2 godziny i 59 minut. Dzięki tej zmianie krótsze staną się także podróże z Trójmiasta do Krakowa. Najszybszy pociąg pokona tę trasę w 5 godzin – informuje PKP Intercity. O 20 minut szybciej dojedziemy także pociągiem Pendolino np. z Krakowa do Kołobrzegu.
W nowym rozkładzie o 2 wzrośnie liczba połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Dzięki temu łączna liczba połączeń na tej trasie wyniesie 30 (wliczając w to połączenia sezonowe). Poza krótszymi przejazdami pociągami EIP zapewniona ma być cykliczność kursowania składów ekonomicznych – kategorii IC i TLK. Najszybsze z nich pokonają trasę między stolicą a Gdańskiem w niecałe 3,5 godziny. Jak zapewnia przewoźnik, stolica będzie lepiej skomunikowana również z Katowicami, Wrocławiem, Lublinem, Szczecinem, Opolem czy Kielcami.
Wreszcie szybciej między Wrocławiem a Poznaniem
Z Trójmiasta szybciej będzie można dojechać do Wrocławia. Dzięki postępom w modernizacji linii
między Poznaniem a Wrocławiem czas przejazdu z Gdańska do stolicy Dolnego Śląska skróci się o około 40 minut - najszybszy pociąg będzie jechać 4 godziny i 58 minut. Co za tym idzie, podróże między Poznaniem a Wrocławiem skrócą się z około 2 godzin i 20 minut
do 1 godziny i 44 minut dla najszybszego pociągu. Liczba połączeń między miastami zwiększy się z 11 do 15.
Szybciej między Krakowem a Katowicami
Duży wpływ na rozwój oferty w południowej Polsce będzie mieć wykorzystanie pierwszych efektów dobiegającej końca modernizacji linii E30. Liczba par pociągów między Krakowem
a Katowicami zwiększy się z 8 do 19. Skróci się także czas przejazdu między miastami – pociągi będą pokonywać tę trasę w czasie 57-70 minut, podczas gdy dotąd pociągi jeździły tu nawet o pół godziny dłużej. Zwiększy się liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem (14 zamiast dotychczasowych 9) oraz skróci się czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonają ją w niecałe 3 godziny.
Ze stolicy Małopolski krótsze staną się podróże do Opola. Nowy rozkład przyniesie zwiększenie liczby par pociągów między Katowicami a Wrocławiem (z 12 do 16) oraz Katowicami i Rzeszowem. Czas przejazdu na tej trasie skróci się z około 4 godzin do mniej niż 3 godzin w przypadku najszybszego pociągu. Podróże między Lublinem a Wrocławiem będą krótsze o około 75 minut. Najszybszy skład pokona tę trasę w mniej niż 6 godzin – czytamy w komunikacie PKP Intercity.
Więcej zmodernizowanych wagonów to więcej pociągów IC zamiast TLK
Nowy rozkład przyniesie podwyższenie standardu podróżowania – w kategorii połączeń ekonomicznych wzrośnie liczba pociągów IC, mniej zaś będzie składów TLK. Zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Białegostoku, Olsztyna i Zielonej Góry.
Nowe połączenia
Nowym pociągiem będzie IC Kazimierz, dzięki któremu pasażerowie zyskają dodatkowe połączenie Krakowa z Łodzią. Nowy pociąg IC Chełmoński zapewni dojazd ze Świnoujścia do Krakowa przez Zieloną Górę, Wrocław i Katowice. IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane przez Radom, Kielce i Kraków to nowe połączenie, które w sezonie zimowym i wakacyjnym zapewni możliwość dojazdu do Zakopanego. Dodatkową możliwość podróży na trasie Katowice – Warszawa – Trójmiasto stworzy kolejne połączenie Express InterCity Premium.
Uruchomiony zostanie nowy pociąg IC Lubuszanin relacji Chełm – Zielona Góra przez Lublin, Warszawę i Poznań, z grupą wagonów bezpośrednich do Gorzowa Wielkopolskiego.
Nowością na torach będzie także skład TLK Sudety relacji Jelenia Góra – Kraków, który pojedzie przez południową część województwa dolnośląskiego, m.in. Świdnicę, Dzierżoniów
i Ząbkowice Śląskie oraz Nysę i Prudnik na Opolszczyźnie, włączając tym samym te 5 miast w siatkę połączeń PKP Intercity.
Rozkład na sezon 2020/2021 przynosi także nowe możliwości zagranicznych podróży. Pociąg IC Wawel zapewni mieszkańcom Krakowa, Katowic, Opola, Wrocławia i Zielonej Góry codzienne połączenie z Berlinem. Podróżni zyskają bezpośrednie połączenie z Podkarpacia do Pragi i Budapesztu, które umożliwi nowa, wydłużona do Przemyśla relacja pociągu IC Cracovia.
Po kilku latach przerwy Otwock odzyska bezpośredni dostęp do oferty PKP Intercity dzięki kończącej się modernizacji linii nr 7 na odcinku Pilawa – Otwock i skierowaniu pociągów łączących Warszawę i Lublin właśnie przez to miasto.
Od czerwca 2021 roku dostęp do usług PKP Intercity uzyska również kilka nowych miejscowości na Podlasiu. Pociąg TLK Biebrza pojedzie w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Olsztyn, Białystok, a dalej przez Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę i Siemiatycze, zapewniając mieszkańcom tych miejscowości bezpośredni dojazd do stolicy.
Już wkrótce kolejne nowe połączenia
W nowym rozkładzie PKP intercity zaplanowało także kilka nowych pociągów, których start kursowania jest czasowo zawieszony ze względu na uwarunkowania związane z epidemią.
10 stycznia 2021 roku dostęp do usług PKP Intercity zyskają mieszkańcy Płocka i Gostynina, przez który zacznie jeździć nowy pociąg TLK Chemik relacji Płock – Katowice, zapewniający możliwość dojazdu do Łodzi, Kutna, Częstochowy i Katowic. Z Płocka i Gostynina możliwe będą podróże także w innych relacjach, np. do Krakowa, dzięki możliwości dogodnej przesiadki na stacji Łódź Widzew do pociągu IC Kazimierz.
Na torach pojawi się IC Bosman, który połączy Wrocław z Kołobrzegiem przez Poznań. Pociąg TLK Wyczółkowski zapewni dodatkową komunikację z Lublina do Świnoujścia, kursując przez Kielce, Częstochowę, Wrocław i Zieloną Górę. Mieszkańcy Nysy i Prudnika będą mogli także korzystać z drugiego pociągu - TLK Kormoran pojedzie w nowej relacji Polanica Zdrój – Olsztyn przez Katowice oraz Warszawę. Skład ten zapewni mieszkańcom stolicy i Olsztyna połączenie z Kotliną Kłodzką. Decyzja o dacie ich uruchomienia zostanie podjęta na podstawie prowadzonych na bieżąco analiz.
W nowym rozkładzie nie będą uruchamiane połączenia w relacji Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina. Wątpiliwe by przewoźnik wrócił do uruchamiania Dartów w tej relacji z uwagi
na bardzo ograniczoną frekwencję w nich.
Prace modernizacyjne ograniczą liczbę pociągów na niektórych trasach.
Obowiązujący od 13 grudnia 2020 roku rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Rozpoczęta przebudowa stacji Łódź Kaliska wymaga zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Na stacji znajdują się bowiem tory postojowe PKP Intercity, a ze względu na jej modernizację liczba składów przewoźnika, które będą mogły tam stacjonować podczas prowadzonych prac będzie ograniczona.
Rozpoczyna się modernizacja linii kolejowej nr 6 na odcinku Kietlanka – Białystok - pomiędzy Kietlanką a Łapami ruch pociągów prowadzony będzie jednotorowo, co spowoduje utrudnienia w ruchu. Modernizacja wymusza ograniczenie liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą z 11 do 8. Kolejne zmiany czekają na pasażerów wraz z rozpoczęciem modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. W związku z wprowadzeniem ruchu jednotorowego na linii średnicowej część pociągów od 13 marca 2021 roku będzie kursować przez stacje Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście lub w skróconej relacji do i z Warszawy Wschodniej, o czym przewoźnik będzie szczegółowo informował po nowym roku.
Postoje techniczne jako handlowe
W nowym rozkładzie jazdy pociągi PKP Intercity będą zatrzymywać się już w około 420 miastach i miejscowościach. To zasługa głównie tego, że przewoźnik zmieni dużą część postojów technicznych, głównie na liniach jednotorowych, w postoje handlowe. W tej sprawie „Rynek Kolejowy” zwrócił się do przewoźnika i ministerstwa infrastruktury i wkrótce opiszemy szczegóły tych zmian.
Przewoźnik informuje, że każdego dnia na tory będzie wyjeżdżać średnio około 400 pociągów przewoźnika, choć można spodziewać się ograniczenia oferty przewoźnika z uwagi na epidemię koronawirusa.