Dużym zaskoczeniem jest oferta pociągów międzynarodowych, jaką realizować chce od grudnia 2019 roku PKP Intercity. Do niemal wszystkich sąsiadów pojedziemy częściej, pojawią się też zupełnie nowe relacje.
W nowym rozkładzie jazdy poprawi się komunikacja kolejowa między Polską a Białorusią. Obecnie przez przejście graniczne Terespol – Brześć kursuje codziennie jeden pociąg IC Skaryna i, niecodziennie, międzynarodowy pociąg Polonez do Moskwy (a także, bardzo rzadko, pociąg Paryż – Moskwa) oraz kilka par połączeń regionalnych. Od połowy grudnia 2019 roku do Brześcia dojedziemy trzema parami pociągów dziennie z Warszawy. IC Batory z Pragi i Budapesztu poprowadzi grupę wagonów do Moskwy przez Brześć, zaś IC Mickiewicz relacji Warszawa – Brześć – Warszawa będzie skomunikowany z pociągiem do Mińska. Nie zmieni się natomiast liczba połączeń dalekobieżnych do Grodna przez Kuźnicę Białostocką (pozostanie tu jedna para pociągów).
Całoroczne połączenie na Słowację
Największą nowością w siatce połączeń międzynarodowych będzie wydłużenia relacji pociągu TLK Rozewie. Pociąg który obecnie w porze nocnej łączy Trójmiasto i Świnoujście z Katowicami i Bielskiem Białą, zapewni całoroczne połączenie do dużego węzła kolejowego w mieście Żylina na Słowacji, jadąc przez Zwardoń, Skalite i Czadcę. Pociąg zapewni codzienne połączenie Trójmiasta, Bydgoszczy, Poznania, Wrocławia
i Katowic ze Słowacją. Co ciekawe – w pociągu pojawią się prawdopodobnie wagony należące do słowackiego państwowego przewoźnika ZSSK.
Nowe relacje do Czech i AustriiPołudnie Polski zostanie skomunikowane z Czechami i Austrią poprzez uruchomienie dwóch nowych grup wagonów włączanych do innych pociągów w relacji Przemyśl – Graz – Przemyśl i Przemyśl – Ostrawa – Przemyśl. Można to uznać za działanie wyprzedzające,
przed uruchomieniem takiego połączenia przez RegioJet.
Będzie także więcej pociągów sezonowych do Czech. Trzy składy: TLK Wydmy, TLK Wolin i TLK Pirat zapewnią skomunikowanie Czech z Helem, Łebą, Kołobrzegiem i Świnoujściem. Prawdopodobnie wszystkie będą uruchamiane z czeskiego Bohumina z wykorzystaniem, jak obecnie, wiekowych już wagonów Kolei Czeskich. Liczba całorocznych, codziennych połączeń międzynarodowych pomiędzy Polską a Czechami w nowym rozkładzie jazdy nie ulegnie zmianie.
Poprawi się też komunikacja z Niemcami
– W grudniu 2019 roku planujemy też uruchomić ponownie pociąg Wawel, który pojedzie z Krakowa do Berlina – powiedział Marek Chraniuk. Prace nad szczegółami tego połączenia jeszcze trwają.
W czerwcu 2020 roku PKP Intercity uruchomi także piątą parę połączeń łączących Warszawę i Berlin. Prawdopodobnie w tym celu wypożyczy lokomotywy wielosystemowe od któregoś z pooli taborowych, posiadających taki tabor. To, że to jest prawdopodobne, potwierdził prezes PKP Intercity.
Więcej informacji na temat planowanych zmian w rozkładzie jazdy dla pociągów krajowych
można znaleźć tutaj.