Wprowadzenie rozkładu jazdy 2019/2020 niesie za sobą reaktywację ruchu na wielu liniach kolejowych. Część z nich nie widziała pociągów pasażerskich od wielu lat, część została zamknięta na krótszy okres, co wynikało z prowadzonych prac modernizacyjnych. Specjalnie dla czytelników „Rynku Kolejowego” stworzyliśmy listę linii, gdzie wracają pociągi pasażerskie.
Pociągi wracają na linię 7 z Warszawy do LublinaNajważniejszą z punktu widzenia połączeń dalekobieżnych będzie reaktywacja ruchu pociągów dalekobieżnych między Warszawą a Lublinem z wykorzystaniem większej części podstawowej dla tego kierunku linii nr 7. Na linię, którą zamknięto w czerwcu 2017 roku, wróci 11 par pociągów PKP Intercity, w tym 7 par w kierunku Warszawy, 1 do Krakowa i 3 w kierunku Wrocławia. Rozkład jazdy, z uwagi na konieczność objazdu wciąż modernizowanego odcinka między Otwockiem a Pilawą, a także z uwagi na niezakończone jeszcze prace na tych odcinkach, które zostaną otwarte, będzie daleki od idealnego. Z odcinka linii kolejowej Lublin – Dęblin będą też korzystać pociągi Przewozów Regionalnych. Prace są mocno opóźnione (głównie z uwagi na zejście z placu budowy Astaldi), a linii nie udało się otworzyć, wbrew poprzednim planom,
w połowie listopada. Teraz jednak pociągi ruszą na pewno. Zdjęcia z prac na linii
można zobaczyć tutaj.
Elektryfikacja linii Węgliniec – ZgorzelecPKP PLK wygrała wyścig z czasem i udało się jej doprowadzić do certyfikacji wszystkich podsystemów na zelektryfikowanym właśnie 27-kilometrowym odcinku Węgliniec – Zgorzelec, na magistrali kolejowej E30. Dzięki temu jeden z pociągów IC z Warszawy skończy bieg tuż przy granicy polsko-niemieckiej, a 7 pociągów Kolei Dolnośląskich dotrze do Zgorzelca bez konieczności zmiany trakcji. Najszybszy pociąg przyspieszony Kaczawa Kolei Dolnośląskich pokona trasę Wrocław – Zgorzelec w 1 godzinę i 38 minut. Niestety, poważnym problemem jest brak elektryfikacji linii kolejowej do Zgorzelca od strony Jeleniej Góry i Lubania. Bez tego nie będzie elektryfikacji całości stacji w miejscowości, co poważnie utrudni odstawianie składów w Zgorzelcu (pociągi IC i tak będzie musiał wrócić do Węglińca). Więcej na ten
temat piszemy tutaj.
Głogów – Leszno i Głogów – LubinWielkim wygranym nowego rozkładu jazdy pociągów jest Głogów. Z tego miasta 15 grudnia wyruszą pociągi w relacjach, o których jego mieszkańcy dawno już zapomnieli. Dzięki naprawie linii kolejowej z Leszna do Głogowa przez Wschowę możliwe będzie uruchomienie 6 pociągów regionalnych na tej trasie. Obsłuży je jeden autobus szynowy Przewozów Regionalnych, co rodzi pewne obawy o należyte wykonanie oferty. Przejazd między Lesznem a Głogowem ma trwać jedynie 46 min. To o 15 minut szybciej niż autobusem.
Z kolei 41 minut będzie trwać podróż bezpośrednim pociągiem Kolei Dolnośląskich z Głogowa do Legnicy przez Rudną Gwizdanów. Powrót pociągów na trasę Legnica – Głogów prze Rudną Gwizdanów to efekt rewitalizacji, którą na linii 289 przeprowadziły PKP Polskie Linie Kolejowe za 197 mln złotych. Regularne pociągi pasażerskie zostaną tu uruchomione 15 grudnia. Między Legnicą a Lubinem będzie jeździć 8 par pociągów. Czas przejazdu wyniesie 41 minut. Więcej na ten temat
można przeczytać tutaj.
Z odcinka Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów – Głogów zaczną też korzystać pociągi dalekobieżne PKP Intercity, a także pociąg międzynarodowy Nightjet,
który łączy Berlin z Wiedniem.
Pociągi wracają do BielawyWielkim świętem dla mieszkańców Bielawy będzie powrót połączeń kolejowych do ich miasta, po 40-letniej nieobecności. Jest to możliwe dzięki przejęciu linii przez urząd marszałkowski od PKP SA i naprawie w szybkim tempie sześciokilometrowego odcinka linii kolejowej z Dzierżoniowa. Od 15 grudnia pojedziemy z Bielawy do Legnicy i Wrocławia (łącznie 10 pociągów), a nawet do Kłodzka (1 pociąg) pociągami Kolei Dolnośląskich. Aby rozruszać linię przewoźnik przygotował specjalne promocje.
Piszemy o tym tutaj.
Codzienne pociągi między Słupskiem a Ustką15 grudnia, po 15 latach przerwy, na 17-kilometrowy zelektryfikowany odcinek linii kolejowej 405 wrócą codzienne połączenia kolejowe (przez ostatnie lata uruchamiane tylko w sezonie letnim). Zbiega się to z ostatnimi pracami, prowadzonymi przez Trakcję PRKiI na linii. Przewozy Regionalne, na zlecenie urzędu marszałkowskiego uruchomią tu aż 14 par pociągów dziennie, w takcie godzinnym. Pociągi będą aż do końca grudnia bezpłatne, później za bilet normalny zapłacimy 5 złotych. Dojedziemy do nowego przystanku Ustka Uroczysko zlokalizowanego ponad kilometr za stacją Ustka, pociągi zatrzymają się też na przystanku Słupsk Północ,
przy akwaparku i strefie ekonomicznej.
Nowości w stolicyDzięki wykorzystaniu krótkich fragmentów linii kolejowych PKP PLK w Warszawie zostaną uruchomione dwa zupełnie nowe połączenia. Dzięki wykorzystaniu w ruchu pasażerskim łącznicy 510 PKP Intercity uruchomi pociągi
Łódź Fabryczna – Warszawa Lotnisko Chopina z pominięciem Warszawy Zachodniej, a duża część pociągów SKM Warszawa „przetnie” tory stacji Warszawa Zachodnia, nie zatrzymując się w jej zasadniczych peronach, lecz przy peronie 8 tej stacji. Dzięki temu możliwe stanie się uruchomienie połączeń z Lotniska przez Warszawę Gdańską do Legionowa, z pominięciem Warszawy Centralnej i Wschodniej. Jest to konieczne z uwagi na zaplanowane przez PKP PLK prace przy budowie
nowego przystanku Warszawa Targówek.
Z Olsztyna przez Szczytno do Ełku. 290 milionów po nic?15 grudnia, po nowych torach (ostatnie prace jeszcze trwają) pojadą pociągi z Olsztyna do Ełku przez Szczytno i Pisz. Przy linii zbudowano nawet nowe przystanki, aby ułatwić mieszkańcom podróże. Warmińsko-mazurski urząd marszałkowski postanowił w sposób specyficzny świętować to wydarzenie i uruchomić pomiędzy miastami 2 pary pociągów dziennie. Remont linii warty jest 290 milionów złotych.
Poza reaktywacjami linii kolejowych przewoźnicy mają zamiar uruchomić sporo nowych połączeń pasażerskich. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą pociągów międzynarodowych PKP Intercity i pociągów krajowych, a także z nowościami w rozkładzie PKP Intercity.