9 grudnia zmienia się kolejowy rozkład jazdy pociągów w całej Europie. Oprócz przewoźników dalekobieżnych rozkład jazdy zmienia się także u operatorów regionalnych. Sprawdziliśmy jakich zmian mogą oczekiwać pasażerowie Kolei Dolnośląskich.
Na linii Wrocław – Jelcz Laskowice – (Opole Gł.) zaplanowano uruchomienie dodatkowych 2 par pociągów w okresie porannego i popołudniowego szczytu przewozowego. Nowością będzie powrót 2 par bezpośrednich pociągów relacji Wrocław Gł. – Jelcz Laskowice – Opole Gł., co umożliwi m.in. wygodny dojazd do stolicy Dolnego Śląska mieszkańcom wschodniej części gminy Jelcz, jak i pasażerom z Opolszczyzny.
Nowością będzie poranna para pociągów weekendowych relacji Nysa – Wrocław Gł., która umożliwi bezpośrednie dojazdy do Wrocławia oraz Nysy, skąd będzie możliwe dotarcie w Góry Opawskie.
Wrocław – Strzelin – Kłodzko – MiędzylesieZostanie uruchomiona nowa para pociągów w relacji do Strzelina, co pozwoli na uzupełnienie siatki połączeń w godzinach porannego szczytu przewozowego. Układ pozostałych połączeń będzie zbliżony do obecnego, przy czym przewidziano w większym zakresie połączenie relacji z pociągami z/w kierunku Rawicza (7 par), co pozwoli na bezpośredniej przejazdy do innych stacji we Wrocławiu. Ponadto obok połączenia z Poznania w rejon Kotliny Kłodzkiej kursowała będzie również bezpośrednia para pociągów z Zielonej Góry.
Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Szklarska Poręba GórnaZasadniczy układ połączeń zostanie zachowany, przy czym zrezygnowano z uruchamiania jednej pary połączeń w ciągu dnia w okresie międzyszczytowym z uwagi na niewielkie zainteresowanie podróżnych. Dzięki wydłużeniu relacji jednej pary pociągów Görlitz – Jelenia Góra do Wałbrzycha liczby par pociągów nie ulegnie zmianie, a jednocześnie mieszkańcy zyskają możliwość porannych dojazdów do pracy do Jeleniej Góry oraz bezpośredni dojazd do Niemiec.
W weekendy zaplanowano uruchomienie nowej pary pociągów relacji Wrocław – Szklarska Poręba Górna (skomunikowanych w kierunku Liberca), a odjazd pociągu relacji Szklarska Poręba Górna – Poznań Gł. przewidziano 2 h później, co pozwoli na spędzenie dodatkowego czasu w górach.
Wrocław – Jaworzyna Śl. – Świdnica – Dzierżoniów oraz Wrocław – Wołów – Głogów – Zielona GóraOfertę zmodyfikowano poprzez wydłużenie relacji wszystkich pociągów z Wrocławia Gł. do Dzierżoniowa (łącznie 6 par), a także zmianę godzin kursowania 1 pary w celu lepszego dostosowania do oczekiwań podróżnych. Łącznie z zaplanowanymi skomunikowaniami w Jaworzynie Śl. mieszkańcy Świdnicy i Dzierżoniowa będą mieli do dyspozycji 14 par połączeń z Wrocławiem.
Zostanie zachowany zasadniczy układ połączeń na odcinku do Głogowa, przy czym przewidziano wydłużenie 1 pary pociągów z Wołowa do Ścinawy. Ponadto w uzgodnieniu z województwem lubuskim wydłużono relację 1 pary połączeń z Głogowa do Zielonej Góry oraz przewidziano uruchomienie nowej pary pociągów Zielona Góra – Głogów.
Więcej pociągów między Legnicą, Jaworzyna Śląską, Dzierżoniowem i Kamieńcem ZąbkowickimNa linii przewidziano uruchomienie nowej porannej pary pociągów relacji Legnica – Dzierżoniów Śl., która umożliwi dojazdy do pracy do Legnicy, Świdnicy i Dzierżoniowa, także dzięki skomunikowaniom w Jaworzynie Śl. nawiązanie połączeń w/z kierunku Wrocławia. Łącznie z wydłużonymi relacjami pociągów z/do Wrocławia na odcinku Jaworzyna Śl. – Świdnica – Dzierżoniów kursować będzie 14 par pociągów. We współpracy z województwem opolskim przewidziano uruchomienie 2 par weekendowych pociągów relacji Kłodzko Gł. – Gliwice.
W kierunku Bolesławca liczba i godziny kursowania pociągów pozostaną bez zmian z wyjątkiem podzielenia relacji pierwszego i ostatniego pociągu z/do Węglińca na stacji Legnica. W wyniku zmian w organizacji połączeń w relacji Wrocław – Drezno zwiększeniu ulegnie (z 7 do 9 par) liczba połączeń bezpośrednich w relacji Wrocław Gł. – Lubań Śl. W weekendy natomiast zostaną uruchomione dwie pary pociągów relacji Wrocław Gł. – Żary – Forst Lausitz. Z uwagi na brak zainteresowania ze strony podróżnych zrezygnowano z uruchamiania wczesnoporannego oraz późnowieczornego połączenia na odcinku Zgorzelec – Lubań.
Odłożone reaktywacje pociągów do Milicza i LubinaNowością będzie uruchomienie 7 par pociągów do Krotoszyna przez Milicz, w wyniku czego łączna ilość połączeń na odcinku Wrocław Gł. – Oleśnica wzrośnie z 20 do 23 par. Co istotne nastąpi zwiększenie liczby połączeń w okresie popołudniowego szczytu przewozowego oraz w godzinach wieczornych, o co wnioskowali pasażerowie.
Z uwagi na przedłużające się prace modernizacyjne prowadzone przez PKP PLK na odcinku Grabowno Wielkie – Milicz – Zduny inauguracja kursowania pociągów w pełnej relacji została przesunięta na 11.02.2019 r. Do tego czasu pociągi w liczbie 6 par będą kursować w skróconej relacji do stacji Oleśnica.
Mimo zapowiedzi, pociągi pasażerskie nie powrócą w grudniu do Lubina. Reaktywacja pociągów na odcinku od Legnicy do Lubina nastąpi zapewne dopiero w lipcu 2019 roku, ze względu na przedłużające się prace modernizacyjne zlecone przez PKP PLK.
Pociągi transgraniczneNajwiększym wydarzeniem będzie reaktywacja, po 14 latach, pociągów w relacji Sędzisław – Kamienna Góra – Královec. Stanie się to już 9 grudnia. Każdego dnia w trasę wyjedzie 7 par pociągów, z których pierwszy i ostatni skończy bieg w znacznie większym od Královca Trutnowie. Po linii kursować będą czeskie „motoraki” serii 810, uruchomiane na podstawie umowy z Kolejami Dolnośląskimi przez GW Train. Pierwszy pociąg wyjedzie z Czech po godzinie 6 rano, ostatni po godzinie 18. Z Sędzisławia pierwszym pociągiem wyjedziemy o godzinie 7, ostatnim tuż przed 19. Przejazd całej trasy trwać będzie około 32 minuty. Bilet na trasie Sędzisław – Lubawka kosztować ma 6,50 zł, z Kamiennej Góry do Lubawki 4,40 zł.
Istotne zmiany zaplanowano w zakresie oferty przewozów transgranicznych. Połączenia w relacjach do/z Drezna będą realizowane z przesiadaniem na stacji Węgliniec, o czym pisaliśmy
tutaj. Utrzymany zostanie kształt oferty połączeń w relacji Jelenia Góra – Zgorzelec – Görlitz (6,5 pary pociągów skomunikowanych z połączeniami w/z kierunku Drezna), przy czym poranny i wieczorny pociąg będzie kursował w wydłużonej relacji z/do Wałbrzycha, co pozwoli na lepsze skomunikowanie aglomeracji wałbrzyskiej z Niemcami.
W wyniku uzgodnień z województwem lubuskim rozszerzono ofertę połączeń Zielona Góra – Zgorzelec – Görlitz (4 pary codziennych pociągów), co przyniesie korzyści nie tylko mieszkańcom lubuskiego, ale również podróżnym z powiatów zgorzeleckiego, lubańskiego i bolesławieckiego zainteresowanym dojazdem do Zielonej Góry.
Przebudowano ofertę weekendowych połączeń realizowanych do stacji Forst Lausitz poprzez znaczne przyspieszenie godzin kursowania porannego pociągu z Wrocławia oraz uruchomienie drugiej pary pociągów bezpośrednich relacji Wrocław Gł. – Forst Lausitz, skomunikowanych z pociągami do Cottbus (i dalej Berlina).
W zakresie połączeń do Republiki Czeskiej przewidziano uruchomienie dodatkowych nowych weekendowych 2 par pociągów relacji Liberec – Szklarska Poręba Górna, skomunikowanych w Harrachovie z pociągami z Pragi oraz w Szklarskiej Porębie z pociągami w kierunku Wrocławia. W odpowiedzi na wnioski turystów z Polski rozszerzono termin kursowania porannego pociągu (połączenie będzie funkcjonować codziennie).
W wyniku obserwowanego dużego zainteresowania połączeniami do Skalnego Miasta (przejście Mieroszów/Meziměstí) we współpracy z Krajem hradeckim wprowadzono modyfikacje oferty w postaci: wydłużenia terminu kursowania pociągów o weekendy w miesiącu wrześniu, zmiany godziny odjazdu pociągu z Wrocławia na bardziej dogodną (ok. 6:40), wydłużenia relacji jednej pary pociągów Wałbrzych Gł. – Mezimesti do Adršpachu oraz poprawienia skomunikowań w kierunku Nachodu. Przez przejście Międzylesie/Lichkov zaplanowano kursowanie 4 par codziennych pociągów skomunikowanych w Międzylesiu (2 pary) Lichkovie (2 pary) z połączeniami w/z kierunku Wrocławia i Usti n. Orlici.