Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rozbudowa Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze opóźniona o rok [aktualizacja]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-05-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rozbudowa Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze opóźniona o rok [aktualizacja]
Fot. PKP Cargo (zdjęcie ilustracyjne)
Z jedenastomiesięcznym opóźnieniem przygotowane zostało studium wykonalności dla rozbudowy Rejon Przeładunkowy Małaszewicze spółki Cargotor z grupy PKP Cargo. Do końca roku ma powstać projekt budowlany, który umożliwi realizację tej bardzo ważnej inwestycji na Jedwabnym Szlaku. 22 maja PKP PLK przedstawiło stanowisko w sprawie modernizacji tej części infrastruktury, która leży w dyspozycji spółki.

[aktualizacja]

22 maja redakcja "Rynku Kolejowego" otrzymała pełne stanowisko PKP Polskich Linii Kolejowych, dotyczące modernizacji tej części infrastruktury w Małaszewiczach, za który odpowiada spółka. Publikujemy je w obszernych fragmentach.

"PKP Polskie Linie Kolejowe nie przyczyniły się do opóźnienia rozbudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze zarządzanego przez spółkę Cargotor. Ponadto, PLK współpracowały w przyjęciu korzystnych rozwiązań dla sprawnej obsługi pociągów towarowych. Dzięki przyjętym rozwiązaniom będzie można uruchomić więcej pociągów o długości 740 metrów i nacisku 221 kN/oś.

W trakcie przygotowań do realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol, etap III-LCS Terespol”, PLK prowadziły uzgodnienia ze spółką Cargotor w zakresie projektu budowlanego obejmującego stację Małaszewicze. Na etapie projektowania spółka Cargotor nie wniosła uwag do jednotorowego połączenia między infrastrukturą zarządzaną przez PLK i infrastrukturą Cargotor w rejonie posterunku odgałęźnego Magdalenka. W trakcie realizacji inwestycji spółka Cargotor, mimo wcześniejszego uzgodnienia projektu budowlanego PLK, wnioskowała o zmianę planu na połączenie dwutorowe w tym rejonie.

Po analizie, PKP Polskie Linie Kolejowe dokonały zmian w rozwiązaniach projektowych. Nowe rozwiązanie będzie lepsze. Nie będzie w przyszłości, np. w razie awarii, ograniczeń w przepustowości ruchu pociągów. Wprowadzenie zmian w trakcie realizacji projektu pn. „Prace na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol, etap III-LCS Terespol” wiązało się ze zmianami w harmonogramie prac oraz zwiększeniem finansowania inwestycji.

PKP Polskie Linie Kolejowe doceniają rolę stacji Małaszewicze (...) dlatego przystały na wniosek Cargotor. Efektem wprowadzenia zmian do projektu będzie zwiększenie przepustowości stacji Małaszewicze i znaczna poprawa warunków przewozu towarów koleją.

Po zakończeniu inwestycji PLK, na stacji Małaszewicze, a także stacjach Biała Podlaska i Terespol możliwa będzie obsługa pociągów o długości 740 m i nacisku 221 kN/oś, zgodnie ze standardami obowiązującymi w najważniejszych korytarzach towarowych na obszarze Unii Europejskiej. Do 120 km/h wzrośnie prędkość pociągów towarowych."

Trzeci rok prac nad studium wykonalności dla terminalu w Małaszewiczach

Należąca do Grupy PKP Cargo spółka Cargotor jest zarządcą infrastruktury. Jej największym obiektem jest Rejon Przeładunkowy Małaszewicze – łącznie 170 km torów z siedmioma stacjami. To kluczowa stacja przeładunkowa na Jedwabnym Szlaku. Decyzja o jej przebudowie zapadła już kilka lat temu, a przetarg na studium wykonalności ogłoszono w lutym 2016 roku. Wybór wykonawcy trwał ponad półtora roku; dopiero w końcu 2017 roku podpisano umowę z firmą Systra na studium wykonalności i projekt budowlany dla przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

W ramach całej inwestycji planowane jest wykonanie dziewięciu projektów cząstkowych. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Dłużej i drożej

Według informacji przetargowych, wykonawca miał 670 dni na realizację zadania – powinno być więc gotowe już od dłuższego czasu. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", prace wciąż trwają. Umowa z firmą Systra została aneksowana – potwierdza Cezary Mitrus, dyrektor Biura ds. Projektów i Rozwoju, Cargotoru. Aktualny termin realizacji upływa dopiero 25 listopada. Co więcej, w unijnym biuletynie przetargowym pojawiła się informacja, że wartość umowy została podniesiona z 7,99 mln zł brutto do 8,66 mln zł brutto.

W wyjaśnieniach czytamy, że "styk infrastruktury Cargotor i PKP PLK w rejonie p.odg. Magdalenka został przez Systra zaprojektowany, zgodnie z OPZ, jako połączenie jednotorowe, ale w IV 2019 r. PKP PLK poinformowała Cargotor o zmianie "(...) połączenie będzie realizowane jako dwutorowe". PLK argumentowała, że nowe rozwiązanie będzie lepsze i nie będzie w przyszłości, np. w razie awarii, powodować ograniczeń w przepustowości ruchu pociągów. "Czas, w jakim PKP PLK uzgadniała sposób połączenia w rejonie p.odg. Magdalenka – brak przekazania kompletnego projektu wielobranżowego do dnia podpisania aneksu nr 1, spowodował opóźnienie w realizacji umowy przez Systra, jak również konieczność wykonania robót dodatkowych związanych z przeprojektowaniem połączenia jednotorowego na dwutorowe" – wyjaśnia zamawiający, dodając, że bez wykonania robót objętych aneksem niemożliwe jest dokończenie umowy podstawowej. 

Cezary Mitrus z Cargotor w odpowiedzi dla "Rynku Kolejowego" podaje szersze wyjaśniania. Jak stwierdza, prace nad opracowaniem studium wykonalności przedłużyły się o 11 miesięcy w związku ze złożonością i wielowątkowości całego zadania. Oprócz uwzględnienia połączeń z innymi zarządcami infrastruktury torowej, wymienia konieczność uwzględnienia "wielu elementów społecznej odpowiedzialności biznesu", takich jak kwestie ekologiczne, kwestie związane z korzyściami dla lokalnej społeczności czy postulaty przewoźników.

Ostatecznie studium ukończono w grudniu 2019 roku. Jak wymienia przedstawiciel spółki, znalazły się w nim dodatkowe elementy: budowa nowego kolektora w Gminie Terespol, niedyskryminacyjny dostęp do stacji paliw dla wszystkich przewoźników, jak również koncepcja dostosowania dróg lokalnych do przewidywanych wartości przeładunkowych Parku Logistycznego Małaszewicze, w tym wiadukty w Kobylanach i Zaborzu.

Kiedy zacznie się rozbudowa Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze?


Jak podaje Mitrus, obecnie trwają prace nad projektem budowlanym – aneksowana w dniu 14.01 br. umowa przewiduje zakończenie realizacji całego zadania do 25 listopada 2020 roku. Spółka zapowiada też wniosek o pozwolenie na budowę oraz o dofinansowanie unijne dla etapu realizacji inwestycji (opracowanie studium ma dofinansowanie na poziomie 85%). 

Niedawno Cargotor poinformował, że w kwietniu 2020 r. wykorzystano maksymalne możliwości obecnego układu torowego. Nasuwa to pytanie o to, jakie straty przyniesie prawie roczne opóźnienie inwestycji w warunkach intensywnego wzrostu znaczenia Jedwabnego Szlaku? – Spółka z tytułu realizacji umowy z Systra nie poniosła żadnych strat. Przepustowość nie została wyczerpana, a układ torowy jest optymalnie wykorzystywany – uważa Cezary Mitrus z Cargotor. Jak dodaje, przez Rejon Przeładunkowy Małaszewicze przejeżdża dziennie do 40 par pociągów po torach szerokim i normalnym. – Już teraz widać, że przyszły Park Logistyczny Małaszewicze będzie jednym z najważniejszych miejsc przeładunkowych dla transportu towarów z Azji do Europy – podkreśla.




Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Biznes

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Łukasz Malinowski 25 stycznia 2023

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Biznes

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Roman Czubiński 01 grudnia 2021

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

Infrastruktura

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

inf. pras. oprac. jm 11 maja 2020

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

Infrastruktura

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 11 października 2017

Zobacz również:

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Biznes

PKP PLK przejmuje PKP Cargotor. Jest zgoda UOKiK

Łukasz Malinowski 25 stycznia 2023

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Biznes

PKP PLK chce przejąć Cargotor

Roman Czubiński 01 grudnia 2021

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

Infrastruktura

Cargotor: Rekordowy ruch w Małaszewiczach

inf. pras. oprac. jm 11 maja 2020

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

Infrastruktura

Jest umowa na projekt przebudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 11 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5