Rosjanie zakończyli modernizację 16-kilometrowego odcinka linii kolejowej z Belgradu do Pančeva. Zainteresowanie Rosjan i Chińczyków kolejowymi inwestycjami na Bałkanach jest coraz większe.
RŻD International – infrastrukturalna spółka córka Rosyjskich Kolei, realizująca kontrakty poza krajem pochodzenia – oficjalnie zakończyła prace 10 lutego bieżącego roku, gdy Serbowie potwierdzili na piśmie odbiór linii. Prace trwały od marca 2014 roku.
Drugi tor i modernizacja linii za 90 milionów dolarów
Obejmowały modernizację istniejącego zelektryfikowanego toru, gdzie do 2014 obowiązywała prędkość 50 km/h dla pociągów pasażerskich i 30 km/h dla towarowych, oraz dobudowę drugiego toru wraz z jego elektryfikacją. Przebudowano i zmodernizowano układ torowy na dwóch stacjach, gdzie wybudowano także nowe perony, całkowicie zmodernizowano miejsca oczekiwania podróżnych Krnjača, Ovča, Sebeš i główną stację w Pančevie. Najtrudniejsza operacja dotyczyła budowy 242-metrowego mostu nad rzeką Tamiszą i innych obiektów inżynieryjnych nad mniejszymi ciekami wodnymi. Ponadto zbudowano nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i nowe podstacje trakcyjne. Koszt wszystkich prac do 90 mln dolarów, czyli około 360 mln zł. Przebudowa została sfinansowana ze środku pochodzących z pożyczki z rosyjskich banków (85% wartości kontraktu) i środków budżetowych Serbii (15%).
Teraz pasażerskie pociągi między Belgradem a Pančevem pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe o 20 km/h wolniej. Dzięki dobudowie torów, przebudowie stacji i srk znacznie wzrośnie przepustowość i bezpieczeństwo na linii. Przebudowa ma pozwolić w przyszłości na reaktywację międzynarodowych pociągów Belgrad – Timisoara (Rumunia).
Rosjanie i Chińczycy aktywni na Bałkanach
Z końcem 2016 rosyjski producent Metrowagonmasz zakończył dostawę
27 wysokopodłogowych spalinowych zespołów trakcyjnych. Zarówno dostawa tych pojazdów, jak i wspomniana wyżej modernizacja, jest efektem porozumienia gospodarczego, jakie Rosja zawarła z Serbią w 2013 i w 2014 roku. Pieniądze z rosyjskich pożyczek (łącznie to 800 mln dolarów) mają być wykorzystane na modernizację sieci kolejowej do 2023. Najbardziej ambitną inwestycją będzie modernizacja linii Belgrad – Budapeszt na odcinku Stara Pazowa – Nowy Sad. Na niektórych fragmentach tej magistrali pociągi mają pojechać z prędkością 200 km/h. Więcej o tych inwestycjach piszemy
tutaj.
Także Chińczycy są mocno zainteresowani inwestycjami na Bałkanach, czego dowodem są zakupy taboru produkcji CRRC przez koleje macedońskie i
spółki serbskie.