Usługi trakcyjne (UPT) w Polsce są działalnością niszową, ale rozwijającą się dynamicznie – informuje Urząd Transportu Kolejowego. W 2019 r. sektor UPT wygenerował 60 mln zł przychodów, a w 2020 r. już 64 mln zł. W 2019 r. 83 przewoźników posiadało licencję na świadczenie usług trakcyjnych, w 2020 r. 91. W opracowaniu UTK opisany został sektor usług trakcyjnych w Polsce w latach 2019 i 2020.
Usługa trakcyjna w Polsce należy do licencjonowanych usług kolejowych. Polega na świadczeniu pracy pojazdów trakcyjnych wraz z drużynami trakcyjnymi lub samych drużyn trakcyjnych (maszynistów). Przewoźnicy świadczący usługi trakcyjne działają według trzech modeli. Pierwszym z nich jest świadczenie usług pracy samych maszynistów, drugim świadczenie usług pojazdów trakcyjnych wraz z maszynistami, trzeci model jest mieszany i polega na świadczeniu usług pracy samych maszynistów oraz maszynistów wraz z pojazdami trakcyjnymi.
Na rynku przewozów kolejowych w 2020 r. 91 podmiotów posiadało licencję na świadczenie usług trakcyjnych. W porównaniu do 2019 r. liczba ta wzrosła o 8 licencji. Jednak tylko część przewoźników aktywnie korzysta z tego uprawnienia. W latach 2019-2020 liczba przewoźników świadczących usługi trakcyjne nie uległa zmianie i wynosiła 30.
Zmienia się też struktura udziałów poszczególnych usług świadczonych przed podmioty. W latach 2019-2020 z 51% na 37% zmalał udział usług świadczonych przez pojazdy trakcyjne wraz z obsługą, a z 49% do 63% wzrósł udział usług świadczonych przez samych maszynistów.
W 2019 r. ok. 78% udziału w pracy w ramach wykonanych usług trakcyjnych przypadało na 6 podmiotów (Cargo Master; Orion Logistics; PKP Cargo; Lokotrain; Logistics & Transport Company i Cargo Przewozy Towarowe, Transport). Pozostałe 22% udziałów w pracy rozproszone było wśród pozostałych 24 przewoźników. W 2020 r. nastąpiło niewielkie przetasowanie udziałów w sektorze. Ok. 81% udziałów przypadało na 5 przewoźników (Cargo Przewozy Towarowe, Transport; ECCO Rail; Cargo Master; Orion Logistics; Lokotrain), a ok. 19% udziałów na pozostałych 25 przewoźników.
Więcej danych o sektorze UPT w Polsce można znaleźć w
analizie przygotowanej przez UTK.