Grupa Newag zanotowała po III kwartałach 2019 roku zysk netto na poziomie 35,538 mln złotych. To ponad dwukrotnie więcej, niż przed rokiem (17,548 mln zł).
Wynik EBITDA Grupy Newag za trzy kwartały 2019 roku również był lepszy, niż przed rokiem (84,544 mln zł wobec 61,159 mln zł po trzech kwartałach 2019 r.). Przede wszystkim odpowiada za to wzrost przychodów z 522,674 mln zł do 540,912 mln zł, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów własnych sprzedaży o ok. 16 mln złotych. Większość zysku została zbudowana właśnie w ostatnim kwartale (23,1 mln złotych, rok temu tylko 4,2 mln zł) bo jak pamiętamy, wyniki w I połowie roku
były analogiczne do poprzednich.
Jak podał zarząd spółki, główny wpływ na wyniki Grupy Newag miały (w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego): poprawa rentowności brutto na sprzedaży w ujęciu wartościowym o 33,9 mln zł oraz w ujęciu procentowym o 5,78% p.p. będąca konsekwencją portfela realizowanych kontraktów, dodatni wynik na pozostałej działalności operacyjnej +5,7 mln zł (sprzedaż lokomotyw będących środkami trwałymi przez spółkę zależną Newag Lease), wzrost kosztów ogólnego zarządu o 5,2 mln zł (wzrost kosztów wynagrodzeń oraz usług w spółkach zależnych) oraz ujemny wynik na działalności finansowej -13,6 mln.
W ocenie zarządu sytuacja finansowa Grupy jest stabilna a wyniki są zgodne z przyjętymi w planie rocznym wartościami. Wolumen osiągniętych przychodów jest konsekwencją realizacji podpisanych harmonogramów dostaw pojazdów. Zarząd ocenia, że przychody i wyniki całego 2019 roku "ulegną dalszej i istotnej poprawie" w stosunku do wyników po trzech kwartałach.
To nie koniec dobrych wiadomości, bo Newag zawarł w ostatnim kwartale szereg dużych umów na kolejne dostawy: z
Województwem Podkarpackim na dostawę 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 spalinowych zespołów trakcyjnych (za 183,35 mln zł); z
Kolejami Wielkopolskimi na dostawę 4 spalinowych zespołów trakcyjnych (77,2 mln zł), z
PKP Cargo na 31 lokomotyw elektrycznych Dragon (518,9 mln zł), z PKP Intercity
na skorzystanie z prawa opcji na 10 lokomotyw Griffin (149,44 mln zł),
umowę sprzedaży lokomotyw Dragon oraz ramową umowę serwisowania z Rail Capital Partners oraz dodatkowe umowy na naprawy awaryjne, modernizacje lokomotyw spalinowych SM42/SM48 i inne o wartości 107,3 mln zł. Jak czytamy w raporcie, od początku 2019 roku Newag zawarł umowy na dostawę , modernizację i naprawę taboru kolejowego o łącznej wartości 1,28 mld złotych.