Czy dojdzie do planowanej od czasów pruskich budowy linii kolejowej Koronowo – Maksymilianowo? Samorząd zakłada wpisanie jej do powstającej Strategii Województwa.
W województwie kujawsko-pomorskim od wielu lat prowadzona jest dyskusja na temat możliwości reaktywacji przewozów na linii kolejowej 241 Tuchola – Koronowo wraz z budową przedłużenia na odcinku Koronowo – Maksymilianowo. Przed dwoma laty
pytał o nią np. poseł Łukasz Schreiber, o możliwości realizacji inwestycji
rozmawiały z marszałkiem lokalne samorządy.
Szanse wzrosły?
Wydaje się, że szanse na budowę linii, choć wciąż stanowiące odległą przyszłość, minimalnie wzrosły. „Utworzenie linii Bydgoszcz – Koronowo – Tuchola” zostało wpisane do przykładowych propozycji Programu Kolej+ (PLK niedawno
otworzyła nabór projektów), pojawiło się także na liście zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK w perspektywie 2021-2027 z szacunkową kwotą 500 mln zł. W ubiegłym miesiącu społecznicy z profilu Kolej dla Koronowa
opublikowali otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego pismo, informujące o zamiarze wpisania inwestycji w budowę linii kolejowej Koronowo-Maksymilianowo do powstającej Strategii Województwa. Rafał Wąsowicz z inicjatywy Kolej dla Koronowa dodaje, że społecznicy wspólnie z lokalnym samorządem zamierzają wystąpić z propozycją współpracy do marszałka województwa.
Urząd Marszałkowski nie potwierdza wprost, że linia zostanie wpisana do strategii województwa. – Z punktu widzenia rozwoju województwa, ideę tę należy ocenić jako bardzo interesującą, poprawiającą dostępność komunikacyjną nie tylko Koronowa i okolic, ale pośrednio całej północno-zachodniej części województwa z Bydgoszczą. Budowa tej linii kolejowej spełni potrzeby rozwojowe mieszkańców tej części województwa kujawsko-pomorskiego. Powinna zatem liczyć na zainteresowanie i wsparcie także władz lokalnych – informuje „Rynek Kolejowy” Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu,
Linia planowana od czasów pruskich
Jak przypomina Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu, idea budowy linii kolejowej łączącej Koronowo z Bydgoszczą sięga czasów pruskich. – Od strony Tucholi kolej dotarła do Koronowa w roku 1914. W XX-leciu międzywojennym polskie władze lokalne postulowały dokończenie połączenia Tuchola – Bydgoszcz poprzez dobudowę tego odcinka. Jednakże, w tym czasie władze centralne rozpoczęły realizację budowy magistrali węglowej do Gdyni, która ominęła Koronowo. Odcinek linii nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna powstał na początku lat 30-tych XX wieku – przypomina Moraczewski.
Dalsze próby realizacji budowy tej linii były podejmowane również za czasów PRL w latach 60-tych ub. wieku, jednak nie zostały zrealizowane do dnia dzisiejszego. Jednocześnie należy wskazać, że rezerwowany od czasów pruskich teren przewidziany pod linię kolejową, w latach 90-tych został przeznaczony na inne cele i zabudowany. – Zasadnym wydaje się zatem zbadanie i przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu – podsumowuje.