Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rosną szanse na budowę linii kolejowej do Koronowa?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-06-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rosną szanse na budowę linii kolejowej do Koronowa?
fot. Jan Pešula, lic. CC BY-SA 2.5 wikimedia
Czy dojdzie do planowanej od czasów pruskich budowy linii kolejowej Koronowo – Maksymilianowo? Samorząd zakłada wpisanie jej do powstającej Strategii Województwa.

W województwie kujawsko-pomorskim od wielu lat prowadzona jest dyskusja na temat możliwości reaktywacji przewozów na linii kolejowej 241 Tuchola – Koronowo wraz z budową przedłużenia na odcinku Koronowo – Maksymilianowo. Przed dwoma laty pytał o nią np. poseł Łukasz Schreiber, o możliwości realizacji inwestycji rozmawiały z marszałkiem lokalne samorządy.

Szanse wzrosły?

Wydaje się, że szanse na budowę linii, choć wciąż stanowiące odległą przyszłość, minimalnie wzrosły. „Utworzenie linii Bydgoszcz – Koronowo – Tuchola” zostało wpisane do przykładowych propozycji Programu Kolej+ (PLK niedawno otworzyła nabór projektów), pojawiło się także na liście zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK w perspektywie 2021-2027 z szacunkową kwotą 500 mln zł. W ubiegłym miesiącu społecznicy z profilu Kolej dla Koronowa opublikowali otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego pismo, informujące o zamiarze wpisania inwestycji w budowę linii kolejowej Koronowo-Maksymilianowo do powstającej Strategii Województwa.  Rafał Wąsowicz z inicjatywy Kolej dla Koronowa dodaje, że społecznicy wspólnie z lokalnym samorządem zamierzają wystąpić z propozycją współpracy do marszałka województwa.

Urząd Marszałkowski nie potwierdza wprost, że linia zostanie wpisana do strategii województwa. – Z punktu widzenia rozwoju województwa, ideę tę należy ocenić jako bardzo interesującą, poprawiającą dostępność komunikacyjną nie tylko Koronowa i okolic, ale pośrednio całej północno-zachodniej części województwa z Bydgoszczą. Budowa tej linii kolejowej spełni potrzeby rozwojowe mieszkańców tej części województwa kujawsko-pomorskiego. Powinna zatem liczyć na zainteresowanie i wsparcie także władz lokalnych – informuje „Rynek Kolejowy” Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu,

Linia planowana od czasów pruskich

Jak przypomina Tomasz Moraczewski, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Transportu, idea budowy linii kolejowej łączącej Koronowo z Bydgoszczą sięga czasów pruskich. – Od strony Tucholi kolej dotarła do Koronowa w roku 1914. W XX-leciu międzywojennym polskie władze lokalne postulowały dokończenie połączenia Tuchola – Bydgoszcz poprzez dobudowę tego odcinka. Jednakże, w tym czasie władze centralne rozpoczęły realizację budowy magistrali węglowej do Gdyni, która ominęła Koronowo. Odcinek linii nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna powstał na początku lat 30-tych XX wieku – przypomina Moraczewski. 

Dalsze próby realizacji budowy tej linii były podejmowane również za czasów PRL w latach 60-tych ub. wieku, jednak nie zostały zrealizowane do dnia dzisiejszego. Jednocześnie należy wskazać, że rezerwowany od czasów pruskich teren przewidziany pod linię kolejową, w latach 90-tych został przeznaczony na inne cele i zabudowany. – Zasadnym wydaje się zatem zbadanie i przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu – podsumowuje.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

Biznes

Linia 25: Jest umowa z samorządem na Kolej+ dla Tomaszowa Mazowieckiego

inf. pras PKP PLK, oprac. jm 19 czerwca 2023

Łomża jednak bez pociągów elektrycznych. Zmiany w projekcie Kolej Plus

Infrastruktura

Gostyń bliski odzyskania kolei. Przetarg na prace z Kolej Plus

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5