UTK zaprezentował najnowsze dane dotyczące przewozu towarów w drugim kwartale tego roku. Wynika z nich, że przewieziono 60,15 miliona ton ładunków. To wzrost w stosunku do pierwszego kwartału o ponad 3 miliony ton. Największy procent przewiezionych ładunków, 35,5%, stanowiły elementy wchodzące w skład grupy węgiel brunatny, kamienny, ropa naftowa i gaz ziemny. Ważyły one 21,36 miliona ton. W stosunku do pierwszego kwartału największy wzrost wśród przewożonych towarów odnotowano w grupie rud metali, produktów górnictwa i kopalnictwa, o prawie 3 miliony ton.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w drugim kwartale bieżącego roku zwiększyła się całkowita liczba przewiezionych koleją towarów. Wynik na poziomie 60,15 miliona ton jest wzrostem o ponad 3 miliony ton w stosunku do poprzedniego kwartału. Przewozy skutkowały wykonaniem pracy przewozowej na poziomie 13,78 miliarda tonokilometrów. Ładunki były przewożone średnio na odległość 229 kilometrów.
Znacząco wzrosły przewozy rud metali i produktów pochodzenia górniczego. Wzrost wyniósł prawie 3 miliony ton, z 12, 59 miliona, do 15,45 miliona ton. W pozostałych grupach przewożonych ładunków widać lekkie spadki lub wzrosty, a nadal największy procent przewozów pod względem tonażu stanowią węgiel brunatny i kamienny, a także ropa naftowa i gaz ziemny, mimo tego, że nieznacznie spadła ilość tych produktów energetycznych, które zostały przewiezione koleją.
Pod względem pracy przewozowej na pierwszym miejscu plasują się rudy metali i produkty górnicze o łącznej sumie około 3,66 miliarda tonokilometrów. Jak dodaje UTK, znacząco wzrosło też zapotrzebowanie na przewozy różnego rodzaju kruszyw, a więc piasku, żwiru czy gliny, gdzie zanotowano wzrost przewozów o 3,1 miliona tony względem pierwszego kwartału. Zdaniem Urzędu ma to związek z inwestycjami prowadzonymi na polskiej sieci kolejowej.
– Wzrosty w wielu grupach towarów są odzwierciedleniem znacznie lepszej koniunktury w porównaniu do pierwszego półrocza ubiegłego roku. Dotyczy to zarówno sektora przemysłu, budownictwa, ale też zwiększonych potrzeb konsumpcyjnych. Kolej wspiera procesy logistyczne każdej z tych gałęzi. Jednym z przykładów jest branża automotive, której wyniki za II kwartał tego roku są wyższe o blisko 60% pod względem masy ładunków. Należy jednak pamiętać, co też pokazała pandemia, że zmiany w danej gałęzi przemysłu mogą być powodowane zmianą zapotrzebowania na wybrany rodzaj przewozów – podkreśla złożoność procesów transportowych dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.