Koleje Rosyjskie, rząd obwodu sachalińskiego, Rosatom i Transmaszholding zatwierdziły budowę kolei wodorowej na wyspie Sachalin.
O podpisaniu protokołu kierującego projekt do realizacji poinformował największy rosyjski producent taboru kolejowego – Transmaszholding (TMH). W pierwszym kroku inwestycja ma zostać uzgodniona z władzami federalnymi, instytucjami finansowymi oraz podmiotami zewnętrznymi. Za infrastrukturę do produkcji i dostawy wodoru będzie odpowiadał Rosatom, który ma już duży program rozwoju technologii wodorowych.
To nie pierwszy projekt wodorowy ogłoszony z udziałem Kolei Rosyjskich (RŻD). Niedawno poinformowano, że narodowy przewoźnik opracuje pociąg wodorowy
wraz z francuskim odpowiednikiem SNCF.
Sachalin chce być liderem wodoru w Rosji
Valery Limarenko, gubernator obwodu sachalińskiego poinformował, że w pierwszej kolejości TMH ma zaprojektować i wyprodukować przedprodukcyjną partię 7 pociągów. - Będziemy musieli również uruchomić tutaj, na Sachalinie produkcję wodoru, wybudować sieć stacji tankowania wodoru, utworzyć tor doświadczalny a na koniec uruchomić przewozy pasażerskie – wylicza gybernator.
Kadry ma wyszkolić miejscowy uniwersytet. - Obwód sachaliński stanie się liderem nowej jeszcze w Rosji gospodarki wodorowej. Oznacza to wpływy z podatków do lokalnego skarbu państwa, miejsca pracy w branży high-tech oraz ochronę środowiska. Dla wielu mieszkańców Sachalinu i Kuryli stworzy to możliwość zostania poszukiwanymi specjalistami w nowym, obiecującym zawodzie – powiedział w komunikacie.
Wodór to nie science fiction
Prezes Kolei Rosyjskich Oleg Belozerov dodał, że producent stawie na ekologię.- Pociągi wodorowe to już nie science fiction, ale nasza niedaleka przyszłość. Pozwolą one w końcu ograniczyć emisję zanieczyszczeń do powietrza do zera. Oczywiście do rozstrzygnięcia wszystkich niuansów technologicznych i ekonomicznych jest jeszcze daleka droga, ale nie ma wątpliwości, że znajdziemy rozwiązanie, które będzie wygodne dla wszystkich. Nasze doświadczenie pokazuje, że innowacje, na które jest popyt, można wdrożyć dość szybko – podkreślił.
Z kolei szef TMH Kirill Lipa dodał, że producent przeznaczył znaczne zasoby na ten projekt. - Jesteśmy przekonani, że sukces i rozpowszechnienie tego projektu może nie tylko znacząco wpłynąć na ekologiczny aspekt transportu kolejowego, ale także stanowić bodziec do rozwoju wszystkich powiązanych technologii – zapewnił dodając, że oczekuje wsparcia ze strony rządu.