Koleje Rosyjskie (RŻD) pochwaliły się wynikami przewozu pasażerów za pierwsze pięć miesięcy tego roku. Jak wynika z danych, zaprezentowanych przy okazji międzynarodowej konferencji „Strategiczne partnerstwo 1520”, nieznacznie spadła liczba podróżnych w przejazdach dalekobieżnych, wzrost odnotowały pociągi podmiejskie. Poprawiły się wyniki w ruchu towarowym i to w tym segmencie będą prowadzone największe inwestycje.
Jak wynika ze wstępnych danych zaprezentowanych przez Rosyjskie Koleje, w okresie styczeń – maj 2014 r. z usług RŻD skorzystało 414,6 mln pasażerów (wzrost o 2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 r.). Z tego 379,3 mln osób podróżowało pociągami podmiejskimi (wzrost o 3,2%), natomiast składami dalekobieżnymi – 37,2 mln osób (spadek o 8,3%). Liczba pasażerokilometrów w tym okresie wyniosła 44,6 mld (spadek o 9,9%). Jeżeli chodzi o ruch towarowy, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy przewieziono 498,9 mln ton towarów (średnio 3304 ton dziennie). Praca przewozowa, licząc tylko załadowane wagony, wyniosła w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku 942,2 mld tonokilometrów (wzrost o 5,5%).
Od 1 czerwca br. obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów na lata 2014/2015. Zakłada on uruchomienie na terenie Rosji 663 par pociągów dalekobieżnych na 474 trasach. Z tego 560 (84,4%) to pociągi uruchamiane w całości przez RŻD. Pozostałe składy są obsługiwane przez zagranicznych operatorów, także wspólnie z RŻD.
Jak informuje RŻD, w rozkładzie wprowadzono nowe stałe trasy – z Sankt Petersburga do stacji w rejonie kurortów Jejsk i Suchumi. Szybkie „łastoczki” (jaskółki) obsługują teraz nowe trasy Moskwa – Kursk, Moskwa – Smoleńsk i Sankt Petersburg – Pietrozawodsk. Wzrosła też liczba „łastoczek” na trasie Moskwa – Niżny Nowogród. Koleje Rosyjskie chwalą się również skróceniem czasu przejazdu aż 364 pociągów. Teraz średnia prędkość pociągów dużych prędkości wynosi 125,6 km/h, pośpiesznych – 57,1 km, a osobowych – 46,6 km/h. Ceny pozostają na niezmienionym poziomie, przy czym w przypadku ok. 30% połączeń obowiązuje taryfa dynamiczna.
Koleje Rosyjskie kontynuują plan modernizacji linii kolejowych. – Jesteśmy zdeterminowani, z rządem, rozwijać infrastrukturę, głównie kolejową. Muszę jednak przyznać, że wpływa na nas kryzys ekonomiczny. Mimo to postanowiliśmy jednak przeprowadzić ważne modernizacje – przekonuje Władimir Jakunin, szef RŻD. W budżecie na ten rok przeznaczono na inwestycje 393,1 mld rubli (ok. 35 mld zł). Wśród najważniejszych zaplanowanych przedsięwzięć należy modernizacja Kolei Transsyberysjkiej i Bajkalsko-Amurskiej (BAM). – Środki na te inwestycje pochodzą z funduszu socjalnego „Błagosotojanije”, który zapewnia rezerwowe środki dla państwa i społeczeństwa. To pierwsza tego typu decyzja, żeby wykorzystać środki z tych oszczędności na rozwój infrastruktury na wschodzie kraju – mówi Jakunin.
Plany obejmują także przebudowę trasy Mieżdurieczeńsk – Tajszet, a także linii Wołogograd Gorkowskij – Kotielnikowo – Tichoreckaja – Krymskaja, z budową trasy omijającej węzeł krasnodarski. Celem tych inwestycji jest usprawnienie ruchu towarowego. Pieniądze zostaną też przeznaczone na węzeł moskiewski (w tym kolejową linię obwodową – w tym roku zaplanowana jest przebudowa 95 km torowiska i budowa 25 przystanków; perspektywa uruchomienia – 2016 r.) oraz projekty zwiększające przepustowość i bezpieczeństwo infrastruktury.