Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej postanowiło przywrócić do służby specjalne pociągi pancerne, wykorzystywane do działań wojennych. To decyzja ministra obrony Sergieja Szojgu, który postanowił, że zdemontowane w przeszłości wyposażenie pociągów powróci na ich pokłady, a maszyny będą w gotowości do prowadzenia akcji obronnych.
Po tym, jak pancerna flota była wykorzystywana do działań zbrojnych m.in. na terenie Czeczenii, ówczesny minister obrony Federacji Rosyjskiej Anatolij Sierdiukow zadecydował, że militarne wyposażenie pociągów pancernych zostanie zdemontowane, natomiast same składy zostaną skierowane do przeglądu i naprawy. Jednak teraz, decyzją obecnego ministra Siergieja Szojgu, pociągi ponownie mają być w pełnej gotowości.
Kolejowe pojazdy przeznaczone do działań wojennych są przystosowane do prowadzenia akcji militarnych, ale nie tylko. Dzięki urządzeniom, w które są wyposażone składy, można prowadzić doraźną odbudowę zniszczonej infrastruktury kolejowej, aby utrzymać w przejezdności korytarze transportowe. Pociągi, dzięki systemom elektronicznym, są także w stanie powstrzymywać detonację ładunków wybuchowych.
Według informacji udzielonych przez pracowników Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, pociągi wciąż mogą być przydatne do realizacji przeróżnych działań obronnych, dlatego minister obrony wydał decyzję o przywróceniu floty do gotowości. Cztery takie pociągi, które znajdują się Południowym Okręgu Wojskowym, zostały zbudowane w 2000 roku. Dzięki nim można transportować m.in. haubice MSTA czy systemy rakietowe "Tornado". Ogromna część pancernej floty kolejowej powstała jednak znacznie wcześniej niż cztery pociągi będące już w gotowości – w latach pięćdziesiątych XX wieku. Ich głównym zadaniem było utrzymanie integralności terytorialnej ZSRR na Dalekim Wschodzie.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.