Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rosja: Nielegalna kopia Desiro. Siemens pozywa Ural Locomotives

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
04-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rosja: Nielegalna kopia Desiro. Siemens pozywa Ural Locomotives
fot. x.com/Russian Embassy in South Africa
Rzekomo „w pełni rosyjski” elektryczny zespół trakcyjny, zaprezentowany niedawno przez Ural Locomotives, jest w rzeczywistości nieznacznie zmodernizowanym Desiro RUS opracowanym przez Siemensa. Ten ostatni nie wyraził zgody na wykorzystanie swojego projektu i chce uzyskać odszkodowanie za kradzież własności intelektualnej.

Gdy po rosyjskiej inwazji na Ukrainę Siemens zerwał współpracę, fabryka zapowiedziała opracowanie własnego pojazdu. W rzeczywistości ES104 „Finist” jest jednak tylko zmodernizowanym EZT "Łastoczka" („Jaskółka”) – w oczy rzucają się, między innymi, zmienione kształty ścian czołowych. Zwiększono też liczbę siedzeń, dodano trzecią toaletę, zmodyfikowano rozwiązania sprzęgów oraz zastosowano silniki asynchroniczne rosyjskiej produkcji. Udział części importowanych, według oficjalnych zapewnień, ma nie przekraczać 1%, w rzeczywistości jednak może być znacznie wyższy.

Bezprawne wykorzystanie cudzego projektu

Pierwsza prezentacja nastąpiła w listopadzie ubiegłego roku, a testy rozpoczęto na początku bieżącego. Jak dotąd bramy zakładów opuściły 4 egzemplarze. Ural Locomotives zapowiedziały wprowadzanie do produkcji kolejnych wersji „Finistów” – pierwszą z nich ma być dwusystemowa ES105.

Co istotne, Siemens nie wyraził zgody na wykorzystanie swojej własności intelektualnej jako bazy do modernizacji. Koncern jeszcze w lutym złożył pozew przeciw byłemu rosyjskiemu partnerowi. Biorąc jednak pod uwagę zaostrzający się konflikt polityczny z Zachodem oraz odcinanie się rosyjskiej gospodarki od więzi z podmiotami europejskimi, szanse na uzyskanie żądanej kwoty (1,15 mld rubli, czyli – według obecnego kursu – 11,5 mln euro) są niewielkie.

Skutki agresji i zerwania z Zachodem

Oryginalne elektryczne zespoły trakcyjne „Łastoczka” były konstrukcją opracowaną przez wersją Siemensa na bazie pojazdów Desiro ML. Pierwszy egzemplarz dostarczono w styczniu 2012 r., a do eksploatacji wprowadzono o rok później. Pierwszych kilkadziesiąt egzemplarzy sprowadzono z Niemiec, następnych 240 zostało już wyprodukowanych w zakładach Ural Locomotives (joint venture Siemensa i rosyjskiej Grupy Sinara). Zestawy obsługują połączenia aglomeracyjne, regionalne i międzyregionalne.

W 2015 r. producent zdobył kontrakt na utrzymanie „Jaskółek” przez 40 lat, zerwany dopiero po rosyjskiej napaści na Ukrainę. Więcej o problemach Kolei Rosyjskich z utrzymaniem taboru zachodniego pochodzenia (również z wyższych segmentów) pisaliśmy tutaj.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Tabor i technika

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Michał Szymajda 19 kwietnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Zobacz również:

Hubert Meronk nowym wiceprezesem PAŻP

Biznes

Hubert Meronk nowym wiceprezesem PAŻP

Pansa 04 czerwca 2024

Velaro dla Egiptu już na testach [film]

Tabor i technika

Velaro dla Egiptu już na testach [film]

Michał Szymajda 22 maja 2024

Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Tabor i technika

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Michał Szymajda 19 kwietnia 2024

Rozpoczęła się budowa toru 1435 mm na ukraińskim Zakarpaciu [zdjęcia]

Infrastruktura

Zobacz również:

Hubert Meronk nowym wiceprezesem PAŻP

Biznes

Hubert Meronk nowym wiceprezesem PAŻP

Pansa 04 czerwca 2024

Velaro dla Egiptu już na testach [film]

Tabor i technika

Velaro dla Egiptu już na testach [film]

Michał Szymajda 22 maja 2024

Siemens testuje kolejne piętrowe Desiro HC dla Egiptu [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5