Firma Transmaszholding dostarczy Poczcie Rosysjkiej 50 szerokotorowych wagonów pocztowych. To kolejny krok Rosjan ku poprawie jakości usług pocztowych na terenie kraju i ku rozwojowi tego typu usług za pośrednictwem kolei.
Zamówione wagony powstaną w fabryce Transmaszholdingu w Twerze. W ramach kontraktu zostaną wyprodukowane dwa typy wagonów – 24 typu 61-4504 i 26 typu 61-4505. Oba typy wagonów będą przystosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h, co pozwoli na włączanie ich w dalekobieżne składy pasażerskie. Zamówienie zostanie sfinansowane ze środków rządowych.
Wagon typu 61-4505 ma pojemność do 157 m3 i jest w stanie pomieścić ładunek o wadze do 25,2 t. To o blisko 5 ton więcej niż tradycyjne wagony pocztowe kursujące po rosyjskiej sieci. Wagon ma także zaplecze socjalne dla pracowników poczty, składające się z kuchni, łóżek oraz toalety.
Wagon typu 61-4504 nie jest wyposażony w zaplecze socjalne, dlatego jego pojemność wynosi 199 m3. Wagon jest w stanie przewieźć ładunek o maksymalnej wadze 35 t. Wszystkie zamówione wagony będą wyposażone w zintegrowany system monitoringu.
Rosja konsekwentnie rozwija usługi pocztowe za pośrednictwem kolei. W minionym roku został uruchomiony pociąg zestawiony tylko z wagonów pocztowych ze stolicy kraju do Władywostoku. Podróż z Moskwy do Władywostoku zajmie około 10 dni. Poczta Rosyjska rozważa w tej chwili uruchamianie pociągów pocztowych również w innych relacjach.
W Rosji 57 procent wszystkich pocztowych przesyłek jest dostarczanych za pośrednictwem kolei. Przesyłki są transportowane pociągami pasażerskimi i towarowymi na 131 krajowych i międzynarodowych trasach.