Rosja oficjalnie weszła w skład państw związanych postanowieniami konwencji kolejowej COTIF. Póki co, jej uregulowania tyczą się jednak jedynie połączeń terminali morskich w Bałtijsku i Ust-Łudze z główną siecią kolei rosyjskich.
Pierwsza konwencja dotycząca międzynarodowego przewozów towarów kolejami (CIM) została podpisana 14 października 1890 r. w Bernie. Ponad 30 lat później, 23 października 1924 r. podpisano podobną konwencję regulującą międzynarodowe kolejowe przewozy osobowe (CIV) - weszła ona w życie 1 października 1928 r. CIV i CIM określane były razem jako "konwencje berneńskie". 9 czerwca, również w Bernie, powstała Organizacja Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF). Jednocześnie uchwalono konwencję o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), która weszła w życie 1 maja 1985 r., po ratyfikowaniu jej przez poszczególne państwa OTIF-u. Dokument ten zastąpił wcześniejsze konwencje CIM i CIV. 3 czerwca 1999 r. przyjęto nową wersję COTIF-u (tzw. protokół wiedeński), która obowiązuje od 1 lipca 2006 r., po ratyfikowaniu jej przez państwa Organizacji.
Pierwotnie do COTIF-u dołączone były dwa aneksy: Aneks A dotyczący CIV (międzynarodowego przewozu osób kolejami) oraz Aneks B dotyczący CIM (międzynarodowego przewozu towarów kolejami). Dalszą część konwencji stanowiły cztery aneksy: RID (regulamin międzynarodowego przewozu koleją towarów niebezpiecznych), RIP (regulamin międzynarodowego przewozu kolejami wagonów prywatnych), RICo (regulamin międzynarodowego przewozu kolejami kontenerów) i RIEx (regulamin międzynarodowego przewozu kolejami przesyłek ekspresowych). Po wejściu w życie w 2006 r. nowego brzmienia konwencji, liczba załączników zwiększyła się do siedmiu: CIV, CIM, RID, CUV (przepisy dot. umów użytkowania pojazdów w międzynarodowej komunikacji kolejowej), CUI (przepisy dot. użytkowania infrastruktury w międzynarodowej komunikacji kolejowej), APTU (normy techniczne urządzeń kolejowych) i ATMF (przepisy dot. dopuszczeń urządzeń kolejowych).
Do OTIF należą 42 państwa, zobligowane do przestrzegania treści umowy COTIF.