Podczas targów PRO//Motion.EXPO w Moskwie Koleje Rosyjskie zaprezentowały prototyp EZT przystosowanego do jazdy autonomicznej. Pojazd powstał na bazie zaprojektowanej przez Siemensa „Łastoczki” (ros. „Jaskółka”). Jak utrzymują przedstawiciele przewoźnika oraz władz państwowych, pod względem zaawansowania prac nad jazdą bezzałogową Rosja wyprzedza Zachód.
Pokaz odbył się na pętli doświadczalnej w Szczerbince. W jazdach testowych wzięli udział – między innymi – przewodniczący rady Kolei Rosyjskich (RŻD) Oleg Biełoziorow oraz odpowiedzialny za transport i łączność wicepremier Rosji Maksym Akimow. – To przełom technologiczny, osiągnięty siłami ośrodków badawczych RŻD we współpracy z wieloma różnymi partnerami. Za koordynowanie prac odpowiadały RŻD – podkreślał wicepremier. Również przedstawiciel przewoźnika zapewnił, że wszystkie zastosowane w pojeździe systemy pochodziły z Rosji.
– W pracach nad autonomicznymi pojazdami szynowymi wyprzedzamy kolegów z zagranicy o rok – stwierdził Biełoziorow. Jak dodał, korzyści, których spodziewają się RŻD w związku z technologią jazdy bezzałogowej, to przede wszystkim podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz niezawodności przewozów kolejowych. Zastrzegł jednak, że upowszechnienie pojazdów autonomicznych nie doprowadzi do zwolnień maszynistów. – Działanie systemów będzie wciąż nadzorował człowiek. Zmieni się więc tylko zakres obowiązków prowadzących – przekonywał.
ES2G „Jaskółka” to pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny, zaprojektowany przez Siemensa na bazie rodziny Desiro, lecz produkowany od 2012 r. w Rosji. Jednostka może rozwijać prędkość do 160 km/h. Pokazany podczas targów EZT może poruszać się zarówno w trybie autonomicznym, jak i na zasadzie zdalnego sterowania z centrum kontroli oraz w sposób konwencjonalny przez maszynistę z kabiny. Jeśli wymaga tego sytuacja, pracownik centrum może w każdej chwili wyłączyć tryb automatyczny i przejąć kontrolę samemu. Jazda w trybie autonomicznym odbywa się według wprowadzonego do systemu rozkładu jazdy. Jest ona możliwa dzięki urządzeniom odpowiadającym za zdalne określenie dokładnego położenia pojazdu, komunikację z centrum kontroli i wykrywanie awarii oraz innego rodzaju przeszkód. W tym ostatnim przypadku następuje automatyczne hamowanie.
Jazdy próbne z pasażerami nie są na razie planowane. Nie wiadomo też, kiedy zostaną przyjęte odpowiednie zmiany prawne, umożliwiające regularną eksploatację pociągów bezzałogowych.
RŻD prowadzą badania nad technologiami autonomicznymi w różnych obszarach ruchu kolejowego. Wśród ich możliwych zastosowań, oprócz EZT (przeznaczonych do ruchu na liniach o dużej intensywności ruchu), wymienia się eksploatowane na stacjach towarowych lokomotywy manewrowe. Warto przypomnieć, że
na obwodowej linii kolei miejskiej w Moskwie próby z jazdą „Jaskółek” bez czynnego udziału maszynisty odbywały się już przed dwoma laty.