fot. MOs810, lic. GNU FDLBudynek dworcowy w Przybrodzie na linii 363
Pomimo istnienia decyzji likwidacyjnej dotyczącej linii nr 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód pojawiła się szansa na przywrócenie tam ruchu. PKP SA chce także, by PKP PLK przy okazji modernizacji trasy z Poznania do Szczecina uwzględniły możliwość wjazdu na nieczynną od lat trasę lokalną. Mimo doniesień medialnych o wypadku z udziałem pociągu jest jednak niemal niemożliwe, by jakikolwiek skład wjechał obecnie na linię, bo nie ma na niej ciągłości toru.
2 grudnia kilka serwisów ogólnoinformacyjnych obiegła informacja o wypadku z udziałem pociągu w miejscowości Pniewy w Wielkopolsce. „Dwie osoby zostały ranne w wyniku zderzenia samochodu osobowego z pociągiem na przejeździe kolejowym” – czytamy w serwisie fakty.interia.pl. Wszystko wskazuje jednak na to, że do takiego zdarzenia dojść nie mogło. Linia kolejowa nr 363 Rokietnica – Skwierzyna na odcinku Rokietnica – Międzychód jest bowiem od lat nieprzejezdna.
Linia pozostaje nieprzejezdna
– Nikt nie zgłaszał do nas tej sprawy, nie mieliśmy także żadnego powiadomienia ze strony policji – mówi Michał Stilger, rzecznik prasowy Polskich Kolei Państwowych SA, pod zarządem których pozostają nieczynne tory. – Na linii nie jest prowadzony ruch pociągów, a tory na części przejazdów kolejowo-drogowych zalane są asfaltem. Cała trasa, pomijając pewne niepołączone ze sobą i z siecią czynnych linii kolejowych odcinki, jest nieprzejezdna – dodaje.
Przypomina też, że linia nr 363 jest na odcinku od km 0,615 (wyjazd ze stacji Rokietnica) do km 62,682 (przed stacją Międzychód) objęta jest decyzją likwidacyjną. – Wydał ją resort transportu w 2015 r. – stwierdza przedstawiciel PKP SA. Mówi także, że dotychczas nie było zainteresowania prowadzeniem tam przewozów ani ze strony przewoźników pasażerskich i towarowych, ani organizatorów transportu.
PKP SA chcą pozostawienia możliwości wjazdu na linię 363
Pojawiła się jednak szansa na przywrócenie na tej trasie regularnego ruchu. – Mamy informacje, że obecnie samorząd województwa wielkopolskiego opracowuje studium dotyczące możliwości wznowienia przewozów pasażerskich i potencjału tej linii kolejowej – wskazuje bowiem Michał Stilger. Zapewnia też, że aby istniała techniczna możliwość otwarcia przewozów, PKP SA wystąpiły do PKP Polskich Linii Kolejowych z żądaniem pozostawienia włączenia linii nr 363 do układu czynnych linii kolejowych.
– Dotychczas żaden podmiot nie przeprowadzał jakichkolwiek inwestycji w tym zakresie – mówi jednak rzecznik PKP SA. – Obecnie opracowywane są jedynie dokumenty służące badaniu potencjalnych potoków pasażerskich – podsumowuje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.