Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Rok 2021 ma być rokiem kolei w całej Unii Europejskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
06-03-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Rok 2021 ma być rokiem kolei w całej Unii Europejskiej
fot. Michał SzymajdaZdjęcie ilustracyjne
Komisja Europejska zaproponowała w środę, aby rok 2021 ustanowić Europejskim Rokiem Kolei. Ma to pomóc w realizacji celów klimatycznych Unii w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.

Rok Kolei wiązałby się z organizacją szeregu kampanii promujących kolej jako zrównoważony, innowacyjny i bezpieczny sposób transportu.

Transport kolejowy jest nie tylko przyjazny dla środowiska i energooszczędny – jest również jedynym rodzajem transportu, który od 1990 r. niemal stale obniża poziom emisji CO2, jednocześnie odnotowując wzrost przewozów – czytamy w uzasadnieniach Komisji.

Wybór roku 2021 wiąże się z pierwszym rokiem wdrażania przepisów Czwartego Pakietu Kolejowego, który zakłada stworzenie w Europie jednolitego obszaru kolejowego, modernizację kolei oraz większe uwolnienie rynku przewozów pasażerskich. W 2021 roku przypada również 175 rocznica budowy połączenia kolejowego pomiędzy Paryżem i Brukselą.

– Transport kolejowy przynosi ogromne korzyści w większości takich obszarów jak zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, a nawet prędkość – gdy jest zaprojektowany i funkcjonuje zgodnie z zasadami XXI wieku. Kolej ma jednak również głębszy aspekt: łączy UE nie tylko w sensie fizycznym. Stworzenie spójnej i funkcjonalnej sieci w całej Europie jest działaniem w obszarze spójności politycznej. Europejski Rok Kolei nie jest wydarzeniem przypadkowym. Został zaplanowany we właściwym momencie – gdy UE potrzebuje tego rodzaju wspólnego przedsięwzięcia – powiedziała Adina Valean komisarz UE ds. transportu.

– Komisja Europejska przedstawiła swoją strategię Europejskiego Zielonego Ładu dla UE w grudniu 2019. Ma ona na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r. Ponieważ transport odpowiada za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w UE, będzie on odgrywał kluczową rolę w realizacji tego celu: do 2050 r. wielkość emisji w sektorze transportu ma spaść o 90 proc. Priorytetowym zadaniem będzie przesunięcie znacznej części ładunków przewożonych obecnie w transporcie drogowym (75 proc. śródlądowego transportu towarowego) na kolej i śródlądowe drogi wodne. Wniosek Komisji dotyczący ogłoszenia roku 2021 Europejskim Rokiem Kolei musi teraz zostać przyjęty przez Parlament Europejski i Radę – poinformowała Polska Agencja Prasowa.

Inicjatywa Komisji Europejskiej spotkała się z przychylnością AllRail, stowarzyszenia europejskich niezależnych pasażerskich przewoźników kolejowych. Allrail zwraca jednak uwagę, że do prawdziwego świętowania potrzeba rzeczywistej i pełnej dostępności infrastruktury kolejowej należącej do zarządców w całej Unii Europejskiej. Organizacja zwróciła uwagę na karygodne praktyki dotyczące dysponowania taborem pasażerskim na przykładzie Kolei Czeskich i Austriackich, zaapelowała też do Komisji Europejskiej o budowę jednolitego systemu biletowego. Komisja ma to w planach.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

UE: Normlany tor do Lwowa i Kiszyniowa koniecznością

Infrastruktura

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

Zobacz również:

Ambitny plan rozbudowy KDP w Europie. Polska zyskałaby 10-krotnie

Infrastruktura

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Świat

AllRail: Otwarcie rynku pomoże chronić klimat

Roman Czubiński 18 lipca 2023

UE: Normlany tor do Lwowa i Kiszyniowa koniecznością

Infrastruktura

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Świat

Spór ČD i LEO Express zakończony ugodą

Mikołaj Kobryński 20 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5