W minionym roku koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków, co stanowi spadek o ponad 5% w porównaniu do 2018 r. Ponad 40% przewozów wykonało PKP Cargo.
W roku 2019 koleją przetransportowano ponad 236 mln ton ładunków - o 13,9 mln mniej, niż w 2018 r. Praca przewozowa w 2019 r. wyniosła 55,9,mld tonokilometrów i była niższa niż w 2018 r. o 3,7 mld tonokilometrów (6,3%). W 2019 r. odnotowano natomiast wzrost średniej odległości przewozów do 236 km (o blisko 2 km mniej niż w 2018 r.). W przewozach towarowych liderem było PKP Cargo z udziałem ponad 40% wg masy oraz prawie 44% wg pracy przewozowej. Rośnie jednak udział mniejszych przewoźników.
Masa ładunków w kolejowych przewozach towarowych w latach 2010-2019. Źródło: UTKW 2019 r. przedsiębiorcy, których udział w rynku nie przekraczał 1%, przetransportowali łącznie 13% masy ładunków. W 2019 r. ośmiu nowych przewoźników zrealizowało przewozy ładunków. Usługi transportu kolejowego zaczynają świadczyć operatorzy logistyczni, przewoźnicy należący do międzynarodowych przedsiębiorstw kolejowych, ale także do przedsiębiorstw i producentów np. kruszyw.
Udział przewoźników towarowych w rynku wg masy w 2019 r. Źródło: UTK
Dokładna analiza struktury przewozów towarowych będzie możliwa po zebraniu danych za ostatni kwartał 2019 r. Jednak analiza trzech kwartałów minionego roku pozwala stwierdzić, że największy wpływ na wyniki przewozowe miał transport towarów masowych. W związku z mniejszym zapotrzebowaniem na kruszywa czy węgiel, zauważalny jest wzrost udziału przewozów intermodalnych. Wykorzystanie jednostek intermodalnych powinno wzrastać w najbliższych latach.
Praca przewozowa w kolejowych przewozach towarowych w latach 2010-2019. Źródło: UTK– Z roku na rok rośnie masa przewozów intermodalnych. Ten rodzaj transportu ma przed sobą przyszłość i należy go rozwijać – informuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Dzięki transportowi intermodalnemu optymalnie można wykorzystać transport samochodowy, kolejowy i morski – dodaje Góra.
Udział przewoźników towarowych w rynku wg pracy przewozowej w 2019 r. Źródło: UTK– Rynek cargo od lat z kolei pogrążony jest właściwie w marazmie gdy weźmie się pod uwagę, że niemal wszystkie nowo wytworzone przez gospodarkę produkty trafiają na drogi. Spadek przewozów to oczywiście wypadkowa chwilowego zachwiania inwestycji drogowych na skutek zrywania kontraktów, kryzysu na europejskim rynku stali i wygaszenia działalności wielkiego pieca w krakowskiej hucie czy problemów polskiego górnictwa. Te dwie ostatnie przyczyny pokazują zwłaszcza jak wolne jest przestawianie transportu kolejowego z przewozów masowych na przewozy intermodalne, które są przyszłością przewozów. Gdybyśmy dużo wcześniej zabrali się za poprawę jakości linii dedykowanych towarom, poprawili dostęp do rosnących w siłę portów morskich i stworzyli warunki taborowe i infrastruktury punktowej do przewozu ładunków intermodalnych, dywersyfikacja przewozów pozwoliłaby nie tylko unikać spadków, ale zacząć przejmować ładunki z dróg – zauważa Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.