Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Rok 2014 w transporcie publicznym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-01-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Rok 2014 w transporcie publicznym
Warszawiacy nie doczekali się w mijającym roku drugiej linii metra, choć wiele razy słyszeli, że na pewno zostanie otwarta. Za to nie tylko w stolicy, ale też w innych polskich miastach renesans przeżywają tramwaje. Wydarzenia minionego roku podsumował portal transprot-publiczny.pl.

Polska tramwajowa

Jeszcze kilka lat temu głośna była likwidacja tramwajów w Gliwicach. Dziś żyjemy jednak w innych czasach, bo polskie tramwaje, podobnie zresztą dzieje się w innych miastach Unii Europejskiej, przeżywają renesans. Po pół wieku ten rodzaj transportu wraca do Olsztyna, gdzie udało się właśnie wznowić budowę nowoczesnej sieci po wcześniejszych problemach związanych z wyrzuceniem hiszpańskiego wykonawcy. W Bydgoszczy w połowie zaawansowana jest budowa wyczekiwanego połączenia z dzielnicą Fordon. Szybki tramwaj na prawobrzeże buduje Szczecin. W nową linię rzutem na taśmę wzbogaciła się Warszawa, a wcześniej Toruń.

W tabor inwestują miasta, które od lat opierały ten transport na starych, rdzewiejących i głośnych „przecinakach”. W Tramwajach Śląskich zakończyły się dostawy 30 nowych tramwajów. Nowy pojazd wyjechał na tory w Gdańsku. 12 trafi do Torunia. Zakupy odbywają się lub są szykowane we Wrocławiu, Bydgoszczy, KrakowieŁodzi – kontrakty zgarnęła bydgoska Pesa, wchodząc do miast obstawionych wcześniej przez innych producentów. Oszczędności pozwoliły też na kolejne zamówienia w ToruniuTramwajach Śląskich. Wysyp dostaw przyniesie przyszły rok, który będzie wieńczył perspektywę finansową 2007-2013. Stolica znów jest osobnym przykładem, bo w ciągu ostatnich kilku lat wymieniła ponad ćwierć tysiąca tramwajów, a na pojazdy i modernizację sieci wydała blisko 3 mld zł. W tym roku w Warszawie pasażerów zaczął wozić pierwszy Jazz Duo, nazywany kioskiem albo bufetem ze względu na swój kształt.

Na szansę czekają jeszcze tramwaje podmiejskie w Łodzi oraz gorzowska sieć.

Metro jeszcze nie jeździ

Do końca roku” – te trzy słowa powtarzali jak mantrę przedstawiciele stołecznego ratusza, za każdym razem gdy zobaczyli dziennikarza lub mikrofon. Chodziło rzecz jasna o uruchomienie centralnego odcinka drugiej linii metra. Budowniczowie do ostatniej chwili zmagali się z pracami na opóźnionej stacji Centrum Nauki Kopernik, zgłaszając oficjalnie zakończenie robót w kontraktowym terminie, wypadającym 30 września. Po wyborach samorządowych okazało się, że odbiory poszczególnych stacji się przedłużają, a sytuację skomplikował dodatkowo pożar części akumulatorów zasilania awaryjnego na jednej ze stacji.

Druga linia metra, nawet niekompletna, zmieni krajobraz stolicy nie mniej, niż zrobiła to ta pierwsza. Zmienia zresztą już teraz. Inną funkcję pełni odnowiona Świętokrzyska, czy okolice Dworca Wileńskiego, za chwilę zupełnie inaczej będzie się jeździło do dzielnic na zachód od centrum. To tam w ciągu paru lat należy się spodziewać zagłębia wieżowców, z budowanym właśnie 200-metrowym Warsaw Spire na czele. Efektownie wyglądają wyjścia z metra na drugiej linii (charakterystyczne motylki).

Choć centralny odcinek nie został jeszcze otwarty, Warszawa już myśli o kolejnych. W październiku został ogłoszony przetarg na wykonawców tzw. odcinków 3+3 – czyli przedłużeń II linii metra po trzy stacje w każdą stronę. Mają one powstać do 2019 r. Rzutem na taśmę w końcówce roku został natomiast ogłoszony konkurs na wykonanie wstępnych projektów kolejnych pięciu stacji – dwóch na Bemowie i trzech na Targówku i Bródnie. Te z kolei odcinki mają zostać oddane w 2022 r. Realizacja tych planów bez środków unijnych nie byłaby możliwa.
 

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl
 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Pasażer

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Piotr Chyliński 14 kwietnia 2016

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

Zintegrowany transport

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

jd, Transport-Publiczny.pl 09 marca 2014

Kolejowa roweromania – konkurs Transportu Publicznego i Arrivy

Warte uwagi

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Pasażer

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Piotr Chyliński 14 kwietnia 2016

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

Zintegrowany transport

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

jd, Transport-Publiczny.pl 09 marca 2014

Kolejowa roweromania – konkurs Transportu Publicznego i Arrivy

Warte uwagi

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5