W ubiegłym roku pociągami Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała przejechała rekordowa liczba podróżnych od czasu przejęcia linii przez organizację pozarządową. Niestety, stan techniczny linii zmusił zarządcę do wyłączenia z przewozów pasażerskich części trasy i, mimo braku własnych środków, do wykonania pilnych prac na innym odcinku.
Rosnące przewozyDla rogowskiej wąskotorówki ubiegły rok był udany. Jesienią odbyło się duże wydarzenie – 100. istnienia Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. Obchody, podczas których kursowały pociągi specjalne prowadzone m.in. parowozem KP4-3772, przyciągnęły tłumy. Na naszym portalu opublikowaliśmy relację z tego wydarzenia.
– Najważniejszym wydarzeniem roku 2015 na KWRRB były wrześniowe obchody jubileuszu 100-lecia naszej kolei. Przygotowania rozpoczęły się wiele miesięcy wcześniej i wymagały dużego zaangażowania wolontariuszy naszej fundacji. Koordynacja przygotowań technicznych i pozyskania środków na sfinansowanie tego wydarzenia była trudnym przedsięwzięciem – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Adam Wawrzyniak, Prezes Zarządu Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych. – W tym miejscu warto podziękować wszystkim zaangażowanym, nie tylko wolontariuszom, ale także samorządowcom i partnerom wydarzenia – dodaje.
Niezależnie od tego wydarzenia, zarządca kolei prowadził przewozy turystyczne. Z pociągów kursujących według rozkładu jazdy oraz składów uruchamianych na zamówienie skorzystało ponad 10 tys. podróżnych – najwięcej od czasów przejęcia kolei przez fundację. Do ich przewiezienia uruchomiono rekordową liczbę pociągów.
– Wynik ten odbieramy jako pozytywny rezultat naszych kilkunastoletnich społecznych prac przy tym zabytku. Należy podkreślić, że od 2008 roku nasza kolej notuje rok po roku regularny wzrost liczby przewiezionych turystów – informuje A. Wawrzyniak.
Infrastruktura wymaga napraw Niestety, także w ubiegłym roku ujawniono zły stan infrastruktury kluczowego dla prowadzenia przewozów odcinka.
– W wyniku regularnego przeglądu infrastruktury torowej realizowanego po sezonie przewozowym wykryto szereg usterek toru. Mocno wyeksploatowane podkłady na odcinku Rogów – Rawa Mazowiecka spowodowały konieczność wyłączenia z ruchu pasażerskiego pierwszych 30 km z liczącej 49 km trasy. Pozostała jedynie możliwość prowadzenia podsyłu próżnych składów i kursowania pociągów roboczych – wyjaśnia Wawrzyniak. – To dość niezwykła sytuacja, aby równocześnie z hucznymi obchodami 100-lecia i wyborem na największą atrakcję turystyczną województwa pojawiło się widmo zawieszenia ruchu i zamknięcia zabytkowej kolei – dodaje.
Dla utrzymania ruchu turystycznego fundacja zleciła wykonanie remontu odcinka Rogów – Jeżów.
– Uznaliśmy, że szybkie podjęcie prac i przywrócenie kursowania pociągów na pierwszych 8 km jest kluczowe dla dalszego funkcjonowania zabytku i zdecydowaliśmy się na zlecenie robót. Do dnia dzisiejszego wymieniono blisko 2 300 szt. wyeksploatowanych podkładów, aktualnie trwa regulacja toru w planie i profilu. Odbiory zaplanowano na 16 kwietnia – wyjaśnia Prezes Zarządu.
W momencie podpisywania umowy, a także obecnie, organizacja pozarządowa nie dysponuje środkami na sfinansowanie prac.
– Nie mając środków na koncie podjęliśmy ryzyko i podpisaliśmy umowę, zlecając roboty torowe warte przeszło ćwierć miliona złotych. Jeżeli fundacja nie spłaci zadłużenia do końca tego roku, grozi jej bankructwo. Czekamy na odpowiedź instytucji, do których wystąpiliśmy o wsparcie – podaje Wawrzyniak. – Osoby fizyczne zachęcamy do wsparcia 1% podatku dochodowego. To może pomóc spłacić zobowiązania finansowe – apeluje.
Pociągi rozkładowe już od końca kwietniaNiezależnie od skomplikowanej sytuacji zarządcy, rozkładowe pociągi muzealne rozpoczną kursowanie już w niedzielę 24 kwietnia. Skład będzie kursował na odcinku Rogów – Jeżów – Rogów. W ciągu dnia pojadą 4 pary pociągów.
Zarządca opublikował roczny rozkład jazdy. Pociągi ogólnodostępne będą jeździły we wszystkie niedziele od końca kwietnia do końca września. Dodatkowe kursy zaplanowano w tzw. długie weekendy, z których dwa będą w maju, a jeden w sierpniu. Bilety normalne kosztują 12 zł (przejazd w jedną stronę) i 17 zł (tam i powrót), dzieci w wieku od 4 do 18 lat mogą nabyć bilety ulgowe (w cenach odpowiednio 8 i 12 zł). Dzieci w wieku 0-4 lata nie muszą ponosić opłat, również przewóz rowerów i wózków dziecięcych jest bezpłatny. Obok przejazdu turyści mogą zwiedzać izbę muzealną oraz skorzystać z ogniska w Jeżowie, przy którym znajdzie się stoisko z m.in. miejscowymi wyrobami wędliniarskimi.