Pierwszy etap projektu odbudowy wagonu motorowego MBxd2-215 w warsztatach Kolei Rogowskiej nabiera tempa.
Kolej Rogowska poinformowała o pomocy ze strony sponsora. Firma Darpol wykonała i przekazała Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych stalowe matryce które pozwolą na wytłoczenie nowych ścian czołowych z wiernie odwzorowanymi charakterystycznymi przetłoczeniami. Oryginalne ściany czołowe, są tak skorodowane, że ich naprawa nie jest już możliwa. Niezbędne okazało się wykonanie nowych ścian. Z uwagi na fakt że będąca operatorem Kolei Rogowskiej Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych przykłada szczególną uwagę do odwzorowania detali historycznych, odtworzenie tłoczonych ścian czołowych było istotnym aspektem.
- Firma Darpol jest obecna na polskim rynku kolejowym od ponad 30 lat. Od początku fascynowała nas historia branży, a także działania miłośników kolei i wolontariuszy wkładających całe swoje serce w przedsięwzięcia kultywujące polskie tradycje kolejowe. Dlatego z wielką przyjemnością wsparliśmy inicjatywę odbudowy wagonu dla Kolei Rogowskiej. - wskazuje Tomasz Kloska, dyrektor handlowy spółki cytowany w komuniakcie.
- To nie jedyna firma z branży która wsparła nasz projekt. Na początku roku prywatny przewoźnik towarowy Freightliner PL sfinansował wykonanie tłoczonych ścian bocznych do wagonu - informuje Mateusz Broda koordynujący projekt odbudowy wagonu. Niezwykle cieszy nas to że podmioty z rynku kolejowego chętnie angażują się w projekty dotyczące ochrony zabytków kolejnictwa prowadzone przez naszą fundację – dodaje.
Obecnie na matrycach powstają już pierwsze próbne tłoczenia. Wstępnie spawanie poszycia wagonu planowane jest na koniec bieżącego roku - podaje FPKW. Jak informowaliśmy niedawno, Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych, która jest operatorem kolei rogowskiej, otrzymała duże wsparcie finansowe z budżetu centralnego.
Kancelaria premiera przyznała organizacji milion zł z przeznaczeniem na remont nieczynnego parowozu serii Px48. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozpisał z kolei przetarg na opracowanie eksperckie dla określenie kierunku rozwoju kolei wąskotorowej Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska. Możliwe jest nietypowe w Polsce
wykorzystanie kolei wąskotorowej w obsłudze codziennej siatki połączeń kolejowych województwa.