Partnerzy serwisu:
Pasażer

Rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich w III kwartale 2024 r.

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Rodzaje kolejowych przewozów pasażerskich w III kwartale 2024 r.
fot. PolregioZdjęcie ilustracyjne
W trzecim kwartale 2024 r. z kolejowych przewozów o charakterze usług publicznych skorzystało 97,1% osób, a z przewozów komercyjnych – 2,9%. Pasażerowie pociągów okazjonalnych stanowili marginalny udział, poniżej 0,1%. Najwięcej pasażerów w III kwartale korzystało z relacji o charakterze wojewódzkim i aglomeracyjnym – było to 79,7 mln osób, o 6,8 mln więcej (+9,4%) niż w III kwartale 2023 r. – dowiadujemy się z danych UTK.

W całym III kwartale 2023 r. pociągi przewiozły ponad 103,1 mln pasażerów. Liczba pasażerów w III kwartale 2024 r. wzrosła w porównaniu do tego samego okresu w 2023 r. o 9,2% (wzrost o 8,7 mln osób). W samych relacjach o charakterze usług publicznych (PSC) liczba pasażerów przekroczyła 100 mln, co przełożyło się na wzrost o 9,9% (9 mln osób). Z połączeń komercyjnych skorzystało niemal 3 mln podróżnych. W tym przypadku wzrost wyniósł aż 17,1% (0,4 mln osób). W ramach przewozów okazjonalnych pociągi obsłużyły natomiast niemal 45 tys. osób.

Udział przewozów w ramach usług publicznych wzrósł względem okresu sprzed roku o 0,6 punktu procentowego – do 97,1%. Udział przewozów komercyjnych wyniósł 2,9% i zwiększył się o 0,2 punktu procentowego. Przewozy okazjonalne w III kwartale miały natomiast udział na poziomie 0,04% i jako jedyne odnotowały spadek.

Praca przewozowa

Praca przewozowa w III kwartale 2024 r. pierwszy raz przekroczyła 8 mld pasażerokilometrów. Wartość tego parametru wyniosła dokładnie 8,3 mld pasażerokilometrów, co oznacza wzrost rok do roku o 13% (0,9 mld pasażerokilometrów). W przewozach o charakterze usług publicznych praca przewozowa osiągnęła poziom 7,5 mld pasażerokilometrów i był to wzrost o 12,8% (0,8 mld pasażerokilometrów). Przewozy komercyjne charakteryzowały się pracą przewozową na poziomie 0,8 mld pasażerokilometrów – wzrost wyniósł 16,3% (0,1 mld pasażerokilometrów). Przewozy w ramach przejazdów okazjonalnych wypracowały 600 tys. pasażerokilometrów – oznacza to spadek o ponad 95%. Wystąpił on przez zmianę kwalifikacji pasażerów w tego rodzaju przewozach.

Udział pracy przewozowej wykonanej w ramach przewozów o charakterze usług publicznych wyniósł w III kwartale 90,2%. W tym przypadku oznacza to spadek o 0,1%. Spadek o 0,2%, do poziomu 0,01%, odnotowały przejazdy okazjonalne. Jedynie w przewozach komercyjnych udział wzrósł o 0,3% – w III kwartale do 9,8%.

Kategoria przewozów

Liczba pasażerów, która skorzystała w III kwartale z przewozów wojewódzkich i aglomeracyjnych wyniosła 79,7 mln i była wyższa o 9,4% (6,8 mln osób) niż w III kwartale 2023 r. Znaczące wzrosty charakteryzowały połączenia międzynarodowe EuroCity i międzynarodowe osobowe. W przypadku tych pierwszych liczba pasażerów wzrosła o 57,3% (0,06 mln osób) – do 0,2 mln podróżnych. W przypadku połączeń międzynarodowych osobowych wzrost wyniósł 43,8% (o 0,9 mln osób) – do 0,3 mln pasażerów. Oprócz przewozów okazjonalnych spadek odnotowano jeszcze w przypadku kategorii przejazdów międzynarodowych EuroNight – o 27,5% (-0,05 mln osób) do 0,1 mln podróżnych.

Od lipca do września 2024 r. przewozy wojewódzkie i aglomeracyjne stanowiły 77,2% wszystkich kategorii przewozów. W przypadku połączeń międzywojewódzkich udział ten wyniósł 19,9%, natomiast połączenia międzynarodowe objęły łącznie 2,8% udziału.

Klasy przewozów

I klasą w III kwartale 2024 r. podróżowało 1,9 mln pasażerów, co stanowi 1,8% łącznej ich liczby. Klasa II przewiozła 101,1 mln osób, czyli 98% wszystkich podróżnych. Z wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia skorzystało 143,7 tys. osób. Ich udział w przewozach stanowił 0,1%.

Liczba pasażerów w I klasie wzrosła w III kwartale w porównaniu do tego samego okresu sprzed roku o 6,6% (0,1 mln osób). II klasę wybrało o 9,3% pasażerów więcej (8,6 mln osób) niż rok wcześniej. Z podróży na miejscach do leżenia i sypialnych skorzystało natomiast o 15,6% pasażerów mniej niż przed rokiem (mniej o 26,6 tys. osób).

Rodzaje biletów

Bilety jednorazowe zostały zakupione przez 56,6% (58,4 mln) wszystkich podróżnych, a 46,5% (27,1 mln) osób podróżowało z biletami ulgowymi. Z biletów okresowych skorzystało 34,4% pasażerów (35,5 mln), w tym 53,9% (19,1 mln) z ofert ulgowych. Pozostałe bilety stanowiły 9% (9,3 mln).

W porównaniu do III kwartału 2023 r. w III kwartale tego roku o 7,2% podróżnych więcej kupiło bilety jednorazowe. Pasażerowie kupili o 10,6% więcej biletów okresowych i o 17,1% więcej innych biletów.

Porównanie z II kwartałem 2024 r.

W porównaniu z II kwartałem 2024 r. liczba pasażerów w III kwartale zmniejszyła się o 0,7% (-0,7 mln osób). Przewozami o charakterze usług publicznych podróżowało o 1,2% osób mniej (-1,2 mln osób), natomiast pociągami kursującymi w ramach przewozów okazjonalnych o 37% mniej niż przed rokiem (-44,9 tys. osób). Wzrost o 19,4% nastąpił w przewozach komercyjnych (0,5 mln osób).

Czas od lipca do września obejmuje w większości okres wakacyjny i urlopowy, a więc podróże pociągiem dotyczą nie tylko dojazdów lokalnych, ale także większej liczby tras dalekobieżnych. Stąd, pomimo spadków liczby pasażerów kwartał do kwartału, wzrosła praca przewozowa – wobec II kwartału o 14% (1 mld pasażerokilometrów). W ramach usług PSC wzrost pracy przewozowej wyniósł 13,5% (0,9 mld pasażerokilometrów), w przewozach komercyjnych – 19,2% (0,1 mld pasażerokilometrów). Spadek o 71,4% dotyczył jedynie przewozów okazjonalnych.

Na spadek liczby pasażerów w III kwartale względem II kwartału o 3,7% (-3 mln osób) wpływ miało przede wszystkim mniejsze zapotrzebowanie na połączenia wojewódzkie i aglomeracyjne. Wzrost liczby pasażerów odnotowano natomiast w większości połączeń międzywojewódzkich i międzynarodowych (z wyjątkiem międzywojewódzkich osobowych i międzynarodowych EuroCity).
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Prawo i polityka

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Roman Czubiński 14 grudnia 2024

UTK: Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

UTK: Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej

Roman Czubiński 14 lipca 2024

Kontrola UTK: jak uniknąć sankcji?

Prawo i polityka

Kontrola UTK: jak uniknąć sankcji?

Redakcja 14 czerwca 2024

UTK: Karą za nieprawidłowości w Warszawie zajmuje się sąd

Prawo i polityka

UTK wydaje coraz więcej licencji przewoźnika kolejowego

Biznes

Zobacz również:

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Prawo i polityka

UTK: Obniżenie opłat na linii 30

Roman Czubiński 14 grudnia 2024

UTK: Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej

Infrastruktura

UTK: Coraz lepszy stan infrastruktury kolejowej

Roman Czubiński 14 lipca 2024

Kontrola UTK: jak uniknąć sankcji?

Prawo i polityka

Kontrola UTK: jak uniknąć sankcji?

Redakcja 14 czerwca 2024

UTK: Karą za nieprawidłowości w Warszawie zajmuje się sąd

Prawo i polityka

UTK wydaje coraz więcej licencji przewoźnika kolejowego

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5