Jednym z licznych gości Kongresu Kolejowego w Gdańsku był Robert Biedroń – prezydent Słupska. Obecność prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela i licznych osób z branży wykorzystał do tego, by zwrócić uwagę na problem z dojazdem do miasta, którym kieruje. Jego zdaniem wpływa na to m.in. brak drugiego toru na linii kolejowej z Gdyni w kierunku Szczecina.
O planach modernizacji linii kolejowej nr 202 pisaliśmy już wielokrotnie. Obecnie nie ma dyskusji co do tego, że drugi tor w ramach inwestycji, która będzie realizowana z POIiŚ, powinien powstać na odcinku z Wejherowa do Gdyni. Wiadomo także, że swoje własne tory aglomeracyjne zyska SKM Trójmiasto
na odcinku z Rumi do Wejherowa.
Co z drugim torem na linii 202?Wciąż nie wiadomo natomiast, jaki wariant modernizacji dla linii 202 wybierze PKP PLK na 50-kilometrowym odcinku z Lęborka do Słupska, bardzo intensywnie wykorzystywanym zwłaszcza w okresie letnim. W Słupsku w tej sprawie odbyły się już protesty, ze
sprawą w sądzie włącznie. Prace nad wykonaniem studium wykonalności zakończyły się i PKP PLK zleciła już wykonanie projektu z uwzględnieniem dwóch torów na tym odcinku, o czym piszemy
tutaj.
– Region Pomorza Środkowego od lat jest jednym z najbardziej wykluczonych transportowo w Polsce, dlatego wszelkie inwestycje infrastrukturalne witamy z radością. Dwie inwestycje są mu niezbędnie potrzebne. Pierwsza dotyczy budowy drogi ekspresowej S6, druga – modernizacji linii 202 w taki sposób, by z Trójmiasta na Zachód pociągi mogły poruszać się po dwóch torach – uważa prezydent Słupska, Robert Biedroń. – Bez tych dwóch inwestycji Słupsk i inne miasta na Środkowym Pomorzu będą jeszcze bardziej wykluczone nie tylko ekonomicznie, ale i społecznie, a dystans między rozwijającymi się prężnie ośrodkami a nami będzie się pogłębiał – dodał podczas Kongresu Kolejowego.
Pomorski brak równowagi
Zdaniem Biedronia, wykluczenie komunikacyjne Słupska i jednoczesne instalacja tam Tarczy Rakietowej i pomysły umieszczenia tam elektrowni atomowej, świadczą o wykorzystywaniu regionu. – Zasada konstytucyjna zrównoważonego rozwoju nie powinna dotyczyć tylko niektórych części kraju. My też zasługujemy na wysoką jakość infrastruktury. Ona powinna być standardem w całym kraju, a nie tylko dla wybranych – powiedział Biedroń.
Kontrowersje dotyczą nie tylko kolei, ale także pierwotnie planowanej do realizacji do 2023 roku drogi S6, która miała połączyć Szczecin z Trójmiastem. Więcej na temat planów rządu dotyczących odroczenia tej inwestycji można przeczytać
tutaj.