Partnerzy serwisu:

Rio de Janeiro strzela sobie samobója

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

Rio de Janeiro strzela sobie samobója
– Transport publiczny jest powolny, brudny, jest w nim gorąco i w dodatku jest drogi – wylicza 21–letnia studentka Yasmin Thanya. Rio de Janeiro ponownie zmaga się z protestami wobec podwyżek cen biletów, podobnymi do tych z połowy ubiegłego roku. Miasto chce je podnieść, choć według wielu mieszkańców komunikacja działa fatalnie.

W czerwcu w Brazylii rozpoczną się mistrzostwa świata w piłce nożnej, a Rio de Janeiro jest jednym z głównych miast–gospodarzy. Na zmodernizowanej Maracanie odbędzie się siedem meczów, w tym finał. Za dwa lata miasto będzie gościło letnie igrzyska olimpijskie. Tymczasem najlepiej słyszalne informacje jakie płyną w świat przed pierwszą z tych imprez mówią o tym, że rozkochani w futbolu Brazylijczycy… nie chcą mundialu. – Mistrzostwa Świata tylko pogłębiają nierówności – tłumaczy Thanya.

Płać i płacz

Wielka impreza miała uruchomić inwestycje, które poprawią komfort życia mieszkańców. Przede wszystkim jeśli chodzi o transport, zarówno między miastami, jak i w samych metropoliach, takich jak Rio i Sao Paulo. Tymczasem ćwierć z tych zapowiadanych nie zostanie zrealizowana na czas. Brazylijczycy nie tylko nie widzą zapowiadanej poprawy, ale też mając świadomość, że miliardy reali są wydawane na infrastrukturę sportową, burzą się, gdy słyszą o podwyżkach cen biletów.

W czerwcu propozycje podniesienia cen biletów autobusowych z 2,75 reala do 3 reali (ok. 1,25 dol.) spowodowały, że na ulice 80 miast Brazylii wyszło ok. milion osób. W Rio i Sao Paulo doszło do zamieszek. Władze postanowiły przesunąć podwyżki w czasie, ale teraz do nich wracają. A ludzie znów protestują.

Przed tygodniem grupa kilkuset osób wtargnęła na teren Centro do Brasil, czyli głównego, kolejowo–autobusowego węzła przesiadkowego Rio de Janeiro. Zdemolowali automaty biletowe i wejściowe bramki, zachęcając tysiące pasażerów, do wejścia bez biletów. Doszło do małej bitwy z policją, która przeniosła się na ulicę.

– Całkowicie popieram te protesty – twierdzi 43–letni Fabiana Argon, która pracując w służbie zdrowia zarabia ok. tysiąca reali miesięcznie i jedną trzecią tej sumy wydaje na dojazdy. – Opóźnienia, brud w pociągu i zatłoczone wagony bez klimatyzacji. Sytuacja w tym momencie jest absurdalna – tłumaczy.

Ćwierć dnia w autobusie

Jonathan Watts, korespondent „Guardiana” i „Observera” z Rio de Janeiro opisuje historię Pauli Elaine Cardoso, która codziennie dojeżdża z przedmieść Rio do pracy w dzielnicy Copacabana. Z domu wychodzi o 5 rano, po 40–minutowym spacerze wsiada w autobus, w którym spędza prawie dwie godziny w 30–stopniowym upale. Oczywiście jeśli korki są umiarkowane, a na trasie nie zdarzy się wypadek. Potem czeka ją jeszcze podróż równie zatłoczonym metrem. Do pracy dojeżdża przed 9. Ta sama, 35–kilometrowa podróż czeka ją wieczorem. W komunikacji miejskiej spędza prawie ćwierć doby i kosztuje ją to znaczną część pensji.

– Pensja minimalna jest niska 724 reale miesięcznie – red.] a koszty życia wysokie. To oznacza, że droższe bilety oznaczają po prostu mniej jedzenia na stole – mówi Cardoso.

To tylko fragment artykułu. Więcej na stronie Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Pasażer

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Piotr Chyliński 14 kwietnia 2016

Prezydenci, premierzy i ministrowie w transporcie publicznym

Warte uwagi

Co nas irytuje w publicznym transporcie?

Śšwiat

Co nas irytuje w publicznym transporcie?

Transport Publiczny 01 marca 2014

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

Zintegrowany transport

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

jd, Transport-Publiczny.pl 09 marca 2014

Kolejowa roweromania – konkurs Transportu Publicznego i Arrivy

Warte uwagi

Rok 2014 w transporcie publicznym

Zintegrowany transport

Rok 2014 w transporcie publicznym

wu, Transport-Publiczny.pl 02 stycznia 2015

Zobacz również:

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Pasażer

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Piotr Chyliński 14 kwietnia 2016

Prezydenci, premierzy i ministrowie w transporcie publicznym

Warte uwagi

Co nas irytuje w publicznym transporcie?

Śšwiat

Co nas irytuje w publicznym transporcie?

Transport Publiczny 01 marca 2014

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

Zintegrowany transport

Szwedzcy freeriderzy chcą darmowego transportu

jd, Transport-Publiczny.pl 09 marca 2014

Kolejowa roweromania – konkurs Transportu Publicznego i Arrivy

Warte uwagi

Rok 2014 w transporcie publicznym

Zintegrowany transport

Rok 2014 w transporcie publicznym

wu, Transport-Publiczny.pl 02 stycznia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5