Pomorski zakład Przewozów Regionalnych w Gdyni ogłosił przetarg na autobusową komunikację zastępczą na trasie Reda - Hel – Reda od 10 lutego do 13 kwietnia. To oznacza, że linia w dalszym ciągu będzie zamknięta w związku z rewitalizacją.
Komunikacja zastępcza dłużej, i aż do Redy
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie przewozów autobusowych w zastępstwie kolejowych przewozów pasażerskich realizowanych przez PR na odcinku Reda - Hel – Reda w okresie od 10 lutego 2013 roku do 13 kwietnia 2013 roku w związku z planowaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacją. Realizacja usługi odbywać ma się minimum piętnastoma autobusami o pojemności min. sześćdziesięciu miejsc, w tym co najmniej czterdzieści pięć miejsc musi być siedzących.
Obecnie komunikacja zastępcza kursuje na odcinku Władysławowo - Hel. Początkowo miała kursować do 19 grudnia, następnie pociągi odwołano również na okres od 20 grudnia do 9 lutego. Na kolejny okres, od 10 lutego, Przewozy Regionalne zamawiają łącznie 2 473 kursów na trasie Reda – Hel – Reda oraz 84 kursów na trasie Reda – Władysławowo – Reda. W trakcie realizacji usługi wykonawca będzie zobowiązany do zapewnienia miejsc postojowych w Redzie, Władysławowie i w Helu, gdzie w przypadku opóźnienia pociągu autobusy będą oczekiwać na skomunikowanie bez zakłócania ruchu drogowego.
Salcef ma jeszcze czas
O niemal pół godziny skróci się podróż kolejowa na Półwysep Helski dzięki rewitalizacji i modernizacji linii kolejowej z Redy do Helu. Umowa na zaprojektowanie i wykonanie prac budowlanych została podpisana 5 października 2011 r. z włoską firmą Salcef Costruzioni Edili E Ferroviarie S.p.A. Termin realizacji kontaktu wynosi 27 miesięcy. Prace w terenie obejmują wymianę nawierzchni kolejowej na długości ponad 10 km, naprawę bieżącą z całkowitą wymianą podkładów na długości ponad 23 km, oraz naprawę bieżącą nawierzchni torowej na długości ponad 24 km.
Trasa Reda – Hel jest linią jednotorową, niezelektryfikowaną, pasażersko-towarową. Jest też jedną z najbardziej nasyconych linii, na obszarze Pomorza, skrzyżowaniami jednopoziomowymi z drogami i przejściami dla pieszych. Jest ich aż 100.
Podróż skróci się o pół godziny
Na przejazdach kolejowych maszyniści obecnie zwalniają nawet do 20 km/h, aby w razie konieczności móc zatrzymać pociąg. Po rewitalizacji to ulegnie zmianie. Na 23 przejazdach i przejściach dla pieszych zostaną zainstalowane aktywne urządzenia zabezpieczające – w tym, między innymi samoczynna sygnalizacja przejazdowa, telewizja przemysłowa, rogatki, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa. Urządzenia te zapewnią maksymalny poziom bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników linii kolejowej oraz dróg. Dzięki automatyce będzie możliwe przyspieszenie przejazdu pociągów z 60-80 km/h do 100 km/h, co skróci podróż o około 25 minut.
Koszt całkowity projektu to 117 mln zł brutto. Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013.