PKP PLK podpisały właśnie umowę na rewitalizację fragmentu linii kolejowej 283, na odcinku od Zebrzydowej do Żagania. Szlak ma pełnić przede wszystkim funkcje strategiczne i jest odbudowywany z myślą o transporcie wojska. Pociągi pojadą jednak tędy najwcześniej w 2026 roku.
Północny odcinek linii 283, od Zebrzydowej do Żagania od wielu lat nie jest wykorzystywany w ruchu kolejowym. Linia jest częściowo rozkradziona i na wielu fragmentach nieprzejezdna, lecz pełni ona ważną rolę strategiczną. To właśnie dzięki jej istotności dla Ministerstwa Obrony Narodowej i przewozu wojska,
PLK PLK rozpoczęły starania o rewitalizację linii, a de facto jej odbudowę. Odbudowa przede wszystkim na potrzeby wojska
Jesienią zeszłego roku ruszył właściwy przetarg na prace budowlane. Więcej o zakresie samych
prac można przeczytać tutaj. Inwestycja ma pozwolić na kursowanie pociągów pasażerskich oraz towarowych z prędkością 80 kilometrów na godzinę, a na niektórych przystankach odbudowane zostaną perony przystankowe. Prace będą realizowane z myślą o kursowaniu przede wszystkim pociągów towarowych, dlatego nie każdy przystanek zostanie zmodernizowany i dostosowany do ruchu pasażerskiego. Kwestia tego, czy między Żaganiem a Zebrzydową pojadą regularne pociągi pasażerskie jest sprawą otwartą, choć raczej odległą. Szeroko opisywaliśmy
ten temat wiosną tego roku. Istotne jest to, że PKP PLK wybrały wykonawcę rewitalizacji całego odcinka już
w marcu bieżącego roku. Długo jednak nie zawierano właściwej umowy dotyczącej wykonania prac, a kilka dni temu okazało się, że inwestycję zrealizuje ktoś inny. Jak możemy przeczytać w dokumentach przetargowych, pierwotny wykonawca, konsorcjum firm Track Tec Construction oraz Intop Warszawa, odmówił podpisania umowy. Zarządca infrastruktury zmuszony był więc przeprowadzić kolejne badanie ofert i wybrać nowego realizatora całej umowy.
Rewitalizacja za 379 milionów złotych
Ostatecznie prace zostaną wykonane przez konsorcjum firm Infra Silesia oraz Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki. Choć oferta konsorcjum opiewała na niespełna 495 milionów złotych netto, to ostateczna wartość umowy, zawartej 14 września bieżącego roku, wyniosła niewiele ponad 379 milionów złotych netto.
– Przetarg uwzględniał aukcję elektroniczną. Wybranego wykonawcę wyłoniono zgodnie z obowiązującymi przepisami – wykonawca, którego oferta została pierwotnie wybrana jako najkorzystniejsza, odmówił podpisania umowy, natomiast część wykonawców biorących udział w postępowaniu nie wyraziło zgody na wybór ich ofert jako najkorzystniejszych – przekazał nam Radosław Śledziński z biura prasowego PKP PLK.
Koniec prac najwcześniej w 2026 roku
Śledziński przekazał nam również, że właściwe prace projektowe rozpoczęły się we wrześniu bieżącego roku i mają potrwać przez kolejnych… 29 miesięcy.
– Początek robót budowlanych zaplanowano na I połowę 2025 r., natomiast zakończenie inwestycji w 2026 r. – dodał przedstawiciel PKP PLK.