Dzisiaj (17 października) władze Warszawy potwierdziły ujawniony przez „Transport Publiczny” wygląd tramwajów Jazz Duo. Dostawy 45 pojazdów rozpoczną się w lipcu 2014 r.
Wizualizacje, zaprezentowane przez władze miasta, przedstawiają już tramwaj w warszawskim malowaniu. Nowe pojazdy dostarczy PESA, która złożyła najtańszą, ale też najwyżej punktowaną ofertę. Kryterium oceny ofert stanowiły w 60% cena i w 40% rozwiązania techniczne i funkcjonalne, w tym: odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju (8%), szerokość przejścia wzdłuż tramwaju (8%), płaskość podłogi na całej długości przejścia w części pasażerskiej (6%), masa własna tramwaju (6%), ustawienie siedzeń (5%), poziom dźwięku na zewnątrz (4%), średnica koła wózka (3%). Jazz Duo otrzymał maksymalną liczbę punktów we wszystkich kategoriach, za wyjątkiem masy własnej, choć ta i tak uległa zmniejszeniu w porównaniu do Swingów.
Na niepełne trasy
Stolica zamówiła dwukierunkowe tramwaje z myślą o obsłudze linii w czasie remontów czy budowy nowych tras. Pojawiają się też pomysły wybudowania torów odstawczych przy punktach węzłowych, w których brakuje miejsca na pętlę. Jazzy Duo nie będą pierwszymi dwukierunkowymi tramwajami w Warszawie – PESA już wcześniej, w ramach kontraktu na 186 tramwajów, dostarczyła sześć Swingów Duo do obsługi niepełnej trasy przez Most Północny.
Rany boskie, będę jeździć kioskiem
Warszawa miała do wyboru cztery propozycje wyglądu. Władze postawiły na stylistykę retro. Wybór ten budzi obecnie sporo emocji. Tramwaj przypomina wozy eksploatowane we Francji, które często wyróżniają się nietypowym i odważnym wyglądem – wielu komentujących zwraca uwagę na podobieństwo z pojazdami, które jeżdżą po Marsylii. Krytykujący wybraną propozycję przezywają też tramwaj „kioskiem”. Komentujący zwracają uwagę na jeszcze jeden aspekt – odwrotnie pochyłą szybę (do wewnątrz), która nie sprawdziła się w tzw. kanciakach (102N). Takie rozwiązanie powodowało częste odbicia światła, co utrudniało jazdę. Jednak, w przeciwieństwie do tramwajów 102N, szyba w Jazzach Duo nie będzie płaska.
Więcej na stronie Transport-publiczny.pl