UOKiK przedłużył o cztery miesiące badanie przejęcia kontroli nad Przewozami Regionalnymi przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Chodzi o wpływ na rynek producentów taboru.
W lipcu Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Przewozów Regionalnych jednogłośnie podjęło uchwałę, która umożliwi Agencji Rozwoju Przemysłu objęcie większościowego pakietu udziałów samorządowego przewoźnika. To początek restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Do jej przeprowadzenia konieczna była też m.in. zmiana ustawy o Funduszu Kolejowym (więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ).
Do wszczęcia procesu potrzeba jeszcze m.in. zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Zgłoszenie Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) w sprawie zamiaru przejęcia kontroli nad Przewozami Regionalnymi wpłynęło do UOKiK na początku lipca 2015 r. Jednak UOKiK wydał wczoraj postanowienie o przedłużeniu o cztery miesiące terminu na zakończenie postępowania w sprawie koncentracji polegającej na przejęciu przez Agencję Rozwoju Przemysłu kontroli nad Przewozami Regionalnymi.
Urząd tłumaczy, że ma taką możliwość w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych, w których istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji na rynku w wyniku dokonania koncentracji lub wymagających przeprowadzenia badania rynku. – Wydanie postanowienia o przedłużeniu terminu zakończenia postępowania nie przesądza w żaden sposób o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana w tej sprawie – uspokajają urzędnicy.
W sprawie ARP i Przewozów Regionalnych, po analizie zebranego w sprawie materiału dowodowego, UOKiK uznał, że zachodzi konieczność przeprowadzenia badania rynku. „W szczególności Urzędowi zależy na pozyskaniu danych dotyczących krajowego rynku produkcji i napraw taboru kolejowego, napraw elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt) i wagonów osobowych. Planowana koncentracja może wywrzeć wpływ na krajowy rynek budowy, napraw, modernizacji i utrzymania i zakupu taboru kolejowego, szczególnie ezt i wagonów osobowych. Badanie rynku i uzyskanie opinii konkurentów uczestników koncentracji pozwolą na przesądzenie tej kwestii. Zweryfikowania wymagają również niektóre dane przedstawione przez zgłaszającego" – czytamy w uzasadnieniu.
Warto przypomnieć, że w rękach Agencji Rozwoju Przemysłu jest producent pojazdów szynowych H. Cegielski FPS. Przewozy Regionalne podpisały już pierwszą umowę na modernizację ezt przez tę fabrykę. Przejęcie przez ARP instytucji zamawiającej może kolidować z posiadaniem dostawcy taboru.
W ramach restrukturyzacji, od 1 września spółka Przewozy Regionalne zlikwiduje komercyjny segment swojej działalności, czyli pociągi Interregio, Regioexpress i autobusy InterregioBus. W ofercie pozostaną wyłącznie połączenia dotowane.
Analizę restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne znajdziesz w portalu Monitor. Zapraszamy do subskrypcji!
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.