Bydgoski poseł Paweł Olszewski zapytał Ministerstwo Infrastruktury o pakiet działań, które pomogą przetrwać branży kolejowej w dobie pandemii. Odpowiedź ministerstwa dotyczy w głównej mierze opłat rezerwacyjnych stosowanych przez PLK.
Poseł Olszewski zwrócił uwagę na konieczność wdrożenia pełnego pakietu działań, które pomogą przetrwać branży kolejowej trudny czas. Rząd zajął się odpowiednimi zapisami pomocowymi w trybie ustawy, która obecnie jest procedowana. Również Forum Kolejowe
Railway Business Forum zwróciło się do marszałka senatu Tomasza Grodzkiego z apelem o przyspieszenie procedowania nad ustawą o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Resort infrastruktury skupił się w odpowiedzi na interpelację Pawła Olszewskiego, na tym co udało się zrobić „ad hoc”.
– Obowiązujące przepisy umożliwiają rezygnację z pobierania przez zarządcę opłaty rezerwacyjnej (od aplikanta lub od przewoźnika) w przypadku niewykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej. Aktualnie największy zarządca infrastruktury kolejowej jakim jest spółka PKP PLK SA, zawiesił pobór opłat rezerwacyjnych – napisał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Minister uzasadnia istnienie opłat rezerwacyjnych, ponieważ w opinii rządu zapobiegają one nadmiernemu rezerwowaniu przepustowości i jej niewykorzystywaniu, a w konsekwencji poważnym zakłóceniom ruchu. – Nie mniej zasadnym wydaje się systemowe uproszczanie i obniżanie opłat rezerwacyjnych, szczególnie w przypadku rezygnacji tras ujętych w rocznym rozkładzie jazdy. W związku z powyższym Ministerstwo Infrastruktury rozważa zmianę rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie zasad udostępniania infrastruktury kolejowej, które szczegółowo reguluje kwestię opłat rezerwacyjnych – wyjaśniał przedstawiciel resortu.
W odpowiedzi na interpelacje znalazła się też informacja o tym, że rząd analizuje możliwość wykorzystania środków z tzw. Funduszu Autobusowego w celu wsparcia kolei, „przy czym pojawiają się wątpliwości czy takie wykorzystanie przedmiotowego Funduszu jest zgodne z duchem ustawy autobusowej”. Zapytaliśmy ministerstwo w jakim zakresie wsparcie byłoby możliwe i które podmioty branży kolejowej mogłyby stać się beneficjentami przesunięcia pieniędzy.
O pakiecie innych ułatwień dla klientów Grupy PKP
piszemy szerzej tutaj.