Partnerzy serwisu:
Pasażer

Resort Infrastruktury otrzymał wyjaśnienie w sprawie likwidacji pociągów na Podkarpaciu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-02-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Resort Infrastruktury otrzymał wyjaśnienie w sprawie likwidacji pociągów na Podkarpaciu
fot. MS, Rynek KolejowyStacja kolejowa w Łupkowie
Przez całe miesiące autobusowa komunikacja zastępcza zastępowała pociągi na południu Podkarpacia w 2019 roku. Chaos w przewozach np. na linii z Zagórza do Komańczy odstraszał pasażerów od korzystania z „kolei”. Ministerstwo Infrastruktury ze zrozumieniem odnosi się jednak do argumentów województwa dotyczących tego, że nikt z transportu kolejowego nie korzystał.

Po reaktywacji kolei z Zagórza do Łupkowa i chwilowej poprawie na odcinku z Jasła do Zagórza w 2019 roku, transport kolejowy po raz kolejny umarł w tym regionie, mimo, że w rewitalizację infrastruktury kolejowej włożono tu już dziesiątki milionów złotych i planuje się wydanie kolejnych.

– Jak informują media z nowego rozkładu zniknęły wszystkie pociągi do Komańczy, a do Zagórza zaplanowano tylko jeden kurs od poniedziałku do piątku. W imieniu mieszkańców Bieszczad pytam gdzie tu jest kompromis? Gdzie jest uwzględnienie oczekiwań podróżnych? Gdzie realizacja obietnic o walce z wykluczeniem komunikacyjnym? – napisał poseł Marek Rząsa. I prosi ministerstwo o interwencję w podkarpackim urzędzie marszałkowskim. Okazuje się, że Ministerstwo już interweniowało i otrzymało od Podkarpacia odpowiedź.

Komunikacja zastępcza nielubiana przez pasażerów. Autobusów jest sporo?

Podkarpacie po raz kolejny podkreśliło, że winna jest niska frekwencja w pociągach, słowem nie wspominając o opisanej przez nas sytuacji, związanej z notorycznym brakiem sprawnych pojazdów dla tras na południu regionu a nawet z odwoływaniem kursów bez uprzedzenia. Nic dziwnego: taki stan rzeczy cieszył nawet urzędników marszałka.

Ministerstwo przyjmuje tłumaczenia regionu, który uzależnia ponowne kursowanie pociągów od „możliwości pozyskania nowych źródeł finansowania dla tych połączeń”, głównie od samorządów, z którymi prowadzone są rozmowy. W konsekwencji ma to doprowadzić do „zbudowania wśród mieszkańców świadomości transportu publicznego, a tym samym wzrostu frekwencji pasażerów”. Z wyjaśnień przekazanych ministerstwu trudno ocenić kiedy należy oczekiwać poprawy.

– Odnosząc się do zawartej w interpelacji tezy o wykluczeniu komunikacyjnym południa regionu, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego nie znajduje dla niej zasadności, ponieważ na tym terenie funkcjonuje bogata siatka połączeń drogowych. Również stan infrastruktury drogowej w zakresie funkcjonalności dróg wojewódzkich jest, według urzędu, zadowalający – czytamy wyjaśnienia. Czy to właśnie dlatego urząd zastępował pociągi autobusami, które w konsekwencji woziły powietrze?

– Zdaniem marszałka, podjęte decyzje o czasowym zawieszeniu kursów z najniższą frekwencją, często zerową, na przedmiotowej linii 107, będą mieć wymierne korzyści dla pasażerów, gdyż pozwolą zwiększyć rezerwę taborową i tym samym umożliwić realizację połączeń na liniach, które są najbardziej obłożone i cieszą się coraz większym zainteresowaniem, tj. linia kolejowa 71 i 106 – czytamy. Zaznaczmy: trudno tu mówić o uzyskaniu rezerwy taborowej, bo szynobusy do Komańczy notorycznie zastępowane były autobusami drogowymi. Prawda jest jednak taka, że aż 6 autobusów szynowych powinno przejść w tym roku remont kapitalny. Na razie region nie znalazł wykonawcy dla dwóch z nich.

Pociągi dalekobieżne nie opuszczą Bieszczad

Pocieszające są natomiast słowa Andrzej Bittela, wiceministra infrastruktury, dotyczące pociągów dalekobieżnych. Ten kto będzie chciał dojechać w Bieszczady koleją z głębi Polski, zwłaszcza latem, nie powinien mieć z tym problemów.

– W rozkładzie jazdy pociągów 2019/2020 PKP Intercity uruchamia dwie pary pociągów: „Pogórze” relacji Wrocław – Stróże – Zagórz przez Kraków i „Wetlina” relacji Poznań – Zagórz przez Warszawę i Lublin z wydłużeniem w soboty do Łupkowa i niedziele z Łupkowa w okresie od 27 czerwca do 27 września 2020 r. Nowe pociągi pozwolą na bezpośrednie połączenie Zagórza, Sanoka, Krosna i Jasła m.in. z Poznaniem, Warszawą, Lublinem, Wrocławiem, Krakowem i Katowicami – wyjaśnił minister, który bezpośrednio odpowiada za organizację pociągów dalekobieżnych, nie regionalnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5