W ubiegłym tygodniu Allrail – organizacja reprezentująca europejskich prywatnych operatorów kolejowych, przedstawiła swoje zastrzeżenia w stosunku planowanego zakupu aż 38 piętrowych zestawów push-pull przez PKP Intercity. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało organizacji.
Przypomnijmy: Allrail zarzuca dysponentowi środków unijnych oraz PKP Intercity, że będzie korzystać z zupełnie nowych pojazdów kupionych w ramach pomocy publicznej, a do tego kursowanie ich w ramach siatki połączeń IC także będzie finansowane z publicznych pieniędzy. To, zdaniem Allrail, szkodzi pozostałym przewoźnikom, którzy mogliby kursować na tej trasie na własne ryzyko ekonomiczne. Tak w sezonie kursowały już pociągi Kolei Mazowieckich, starania o wejście na trasę podjęła też Arriva. Wszystkie uwagi w stosunku do tej sytuacji Allrail
sformułował tutaj. Poprosiliśmy się o odniesienie się do treści pisma organizacji zarówno PKP Intercity jak i Ministerstwo Infrastruktury. W poniedziałek Szymon Huptyś, rzecznik resortu, wysłał nam stanowisko ministerstwa. Wyjaśnia w nim mechanizm kompensacyjny, ale nie odnosi się do zarzutów Allrail, dotyczące planowanego zakupu 38. piętrowych zestawów i wynikających z tego zagrożeń dla rynku.
– Zachowanie konkurencyjności na rynku kolejowych przewozów pasażerskich zapewni objęcie składów push-pull obowiązkiem rozliczenia tzw. nadrekompensaty. Oznacza to, że po zakończeniu aktualnie obowiązującej umowy o świadczenie transportu publicznego (stanie się to dopiero w 2030 roku – dop. red.), PKP Intercity będzie musiała przekazać Skarbowi Państwa część taboru odpowiadającą wartości niezamortyzowanego grantu, który spółka otrzymała od państwa albo spłacić to zobowiązanie. Mechanizm ten został uzgodniony z Komisją Europejską w kontekście przekazywania spółce grantów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – napisał rzecznik.
W praktyce nie oznacza to żadnych zmian w zaplanowanych zasadach eksploatacji taboru do czasu zakończenia dziesięcioletniej umowy z PKP Intercity. Przypomnijmy: w ramach 10-letniej umowy, która będzie obowiązywać do grudnia 2030, ministerstwo dofinansuje (już to robi) przewoźnika łączną kwotą 21 miliardów złotych.
Piszemy o tym tutaj. Czekamy na stanowisko PKP Intercity w tej sprawie.