fot. M. SzymajdaFragment linii 41 w Kowalach Oleckich
Poseł Janusz Cichoń zainteresował się nieczynną od lat linią kolejową z Olecka do Gołdapi. Resort infrastruktury miał przedstawić propozycje jej rewitalizacji marszałkowi województwa warmińsko-mazurskiego.
Linia kolejowa 41 jest eksploatowana zaledwie na niewielkim odcinku między Ełkiem a Oleckiem. Pociągi towarowe jeżdżą tu czasem, a prędkość możliwa do uzyskania na tym jednotorowym, niezelektryfikowanym odcinku, wynosi 80 km/h. Natomiast odcinek Olecko – Gołdap jest nieczynny i nieeksploatowany – ruch pociągów pasażerskich zawieszono w 1993 r. a pociągów towarowych w 2002 r.
Wszystkie warianty modernizacji linii Rail Baltica zakładają remont/modernizację na uzupełniającym odcinku linii kolejowej 41 Ełk – Olecko wraz ze stacją Olecko, umożliwiając ruch w kierunku Ełku i Suwałk, pomimo że odcinek ten nie jest planowany obecnie w głównym ciągu linii kolejowej E-75. Powyższe umożliwiać będzie w przyszłości wykonanie remontu/modernizacji linii kolejowej nr 41 na odcinku Olecko – Gołdap oraz ewentualne odtworzenie połączenia kolejowego na tym odcinku – napisał wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posła.
Jak informuje w dalszej części odpowiedzi, PKP Polskie Linie Kolejowe zaproponowały marszałkowi województwa warmińsko-mazurskiego projekt rewitalizacji linii nr 41 na odcinku Olecko – Gołdap jako jeden z potencjalnych projektów do realizacji w następnej perspektywie finansowej UE 2021-2027, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
– Marszałek nie odniósł się do tej propozycji ponieważ nie są obecnie znane zasady korzystania z instrumentów finansowych UE, jak również potencjalna wielkość alokacji dla przyszłej perspektywy, w tym dla programów regionalnych – wyjaśnił Bittel.
Andrzej Bittel dodaje, że alternatywą dla realizacji naprawy linii do Gołdapi mogłyby być środki z programu Kolej+. Zakończenie pierwszego etapu naboru zgłoszeń do Programu planowane jest w dniu 26 sierpnia 2020 r.
W przypadku zgłoszenia danej inwestycji przez samorząd nie ma jednak gwarancji jej realizacji w ramach Programu. Konieczne jest uzyskanie pozytywnej oceny formalnej, a następnie przekazanie przez wnioskodawcę niezbędnych dokumentów aplikacyjnych (w ciągu 12 miesięcy od daty doręczenia informacji o wynikach oceny formalnej), by projekt podlegał ocenie merytorycznej, rankingowaniu i ewentualnej kwalifikacji do Programu, czego wynikiem byłoby podpisanie umowy pomiędzy PKP PLK SA a samorządem na jego realizację.
Do tej pory linii do Programu marszałek nie zgłosił. Plan rozwoju zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa warmińsko-mazurskiego, który formułuje możliwości i uwarunkowania rozwoju połączeń kolejowych organizowanych przez województwo, na obecną chwilę nie uwzględnia linii kolejowej nr 41 w sieci komunikacyjnej, na której planowane jest wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.