fot. Janusz Jurzyk Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
Ministerstwo finansów obawia się, że zmiana zasad przyznawania zwolnienia z podatku od nieruchomości na grunty zajęte pod infrastrukturę kolejową może uszczuplić dochody gmin, które trzeba będzie rekompensować z budżetu państwa.
W przygotowanej nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym zawarto propozycję zmiany brzmienia przepisów określające grunty zwolnione z podatku od nieruchomości. W projekcie zmieniono też definicję pojęcia „infrastruktura kolejowa”. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany te spowodują rozszerzenie listy obiektów, które są objęte zwolnieniem z podatku od nieruchomości a tym samym uszczuplą budżety gmin.
Co jest zwolnione z podatków?
Z podatku zwolnione są grunty, budynki i budowle, które wchodzą w skład infrastruktury kolejowej, która jest udostępniana przewoźnikom, wykorzystywana do przewozu osób lub obejmuje linie szerokotorowe. W nowelizacji ustawy zawarto wykaz obiektów tworzących infrastrukturę kolejową, w którym zdaniem resortu finansów, znalazły się obiekty niedookreślone. Chodzi tu o sformułowania „budynki bezpośrednio przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego wykorzystywane przez zarządcę infrastruktury” i „infrastruktura umożliwiająca dotarcie do peronów”.
Ministerstwo finansów uważa, że pojęcie „infrastruktura kolejowa” musi być zdefiniowane precyzyjnie, gdyż określa które nieruchomości są objęte podatkiem. Nieprecyzyjne określenie może spowodować, że lista nieruchomości, od których nie trzeba płacić podatku się zwiększy, co spowoduje uszczuplenie dochodów gmin, które z kolei będzie musiał zrekompensować budżet państwa. Czy dochody gmin spadną?
Z opinią tą zgodziło się Rządowe Centrum Legislacji, które w swojej opinii stwierdziło, że: zmiana brzmienia ustawy „polega m.in. na włączeniu do tego katalogu budynków oraz wszystkich gruntów wchodzących w skład infrastruktury kolejowej, a nie tak jak dotychczas tylko tych zajętych pod budowle. Należy zauważyć, że wpływy z podatku od nieruchomości stanowią dochód gminy. W związku z tym rozszerzenie zwolnienia przedmiotowego od podatku spowoduje zmniejszenie dochodów gmin osiąganych z tego tytułu.”
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie zgadza się z tymi zarzutami. Wg MIB, pojęcie „infrastruktury kolejowej” jest precyzyjne, a zwolnienie z podatku obejmuj chodniki, ścieżki rowerowe, drogi oraz parkingi. Zmiana definicji wg ministerstwa nie spowoduje rozszerzenia katalogu gruntów objętych zwolnieniem z podatku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.