Partnerzy serwisu:
Innowacje

Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
07-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INNOWACJE
Resort finalizuje prace przy programie Luxtorpeda 2.0
Fot. Hubert Perz, SM42.plFeniks 57 z Cegielskiego
Do tej pory na temat programów zawartych w rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju pojawiało się więcej znaków zapytania niż odpowiedzi. Takim przykładem jest program Luxtorpeda 2.0, którego celem ma być stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego. W dalszym ciągu nie są znane szczegółowe działania ujęte w tym programie. Dlaczego?

Rządowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju została przyjęta w połowie lutego 2017 r., a z przedstawionych wówczas przez Ministerstwo Rozwoju informacji wynikało, że Luxtopreda 2.0 jest jednym z projektów flagowych, istotnych dla gospodarki, którego celem ma być wspieranie rozwoju produkcji pojazdów szynowych. Z informacji dostarczonych przez rząd wynikało, że program ma opierać się na trzech filarach: nakładach na badania i rozwój w ramach programu sektorowego Innontabor, zakupie nowego taboru oraz modernizacji eksploatowanego taboru szynowego. Problem w tym, że nadal nie przedstawiono szczegółowych danych, m.in. kto będzie mógł z tego wsparcia skorzystać.

Po wyjaśnienia udał się poseł Tomasz Kostuś, który wystosował do Ministerstwa Rozwoju interpelację z prośbą o przekazanie planów resortu dotyczących realizacji programu Luxtorpeda 2.0. Z odpowiedzi wynika jednak, że prace przy programie jeszcze się nie zakończyły. – Obecnie Ministerstwo Rozwoju, wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz przewoźnikami, jest w trakcie finalizowania prac nad dokonaniem oceny potrzeb taborowych polskich przewoźników kolejowych w przyszłych latach – czytamy w odpowiedzi Mariusza Haładyja, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju.

Finansowanie w toku

Jednocześnie resort informuje, że prowadzi z instytucjami finansowymi prace nad uszczegółowieniem kwestii finansowania przyszłych zamówień. – Dla skuteczniejszego wdrożenia działań służących rozwojowi przemysłu taboru szynowego i podmiotów z nim związanych w Polskim Funduszu Rozwoju ustanowiony został manager Projektu Luxtorpeda 2.0. W najbliższym czasie powołany zostanie Komitet Sterujący Projektu, którego zadaniem będzie podjęcie kierunkowych decyzji i akceptacja konkretnych projektów dotyczących potencjału taborowego. Aktualnie w ramach konsultacji od interesariuszy projektu spływają propozycje obszarów tematycznych i projektów – wyjaśnia ministerstwo.

Zdaniem Ministerstwa rozwoju konkurencyjność taboru kolejowego ma zostać w latach 2017-2023 wzmocniona w wyniku szerokiego wdrożenia do produkcji opracowanych projektów wagonów osobowych i towarowych, pociągów zespolonych, lokomotyw, uzyskanych dzięki realizacji programu sektorowego Innotabor. Przedsiębiorcy na etapie przygotowania programu złożyli do NCBiR wnioski na dofinansowanie projektów na łączną kwotę 1,2 mld zł. – Wykorzystanie wyników projektów pozwoli uruchomić seryjną produkcję nowoczesnych i konkurencyjnych pojazdów szynowych w oparciu o nowoczesne produkty krajowego przemysłu – podkreśla Haładyj.

Partnerstwo innowacyjne

Pomocne w zakupach ma być „partnerstwo innowacyjne”, nad którym pracują już przewoźnicy kolejowi. Ministerstwo wyjaśnia, że ten nowy model realizacji programów badawczych ma zwielokrotnić korzyści zakupowe.

Partnerstwo innowacyjne zakłada że proces badawczy, aż do etapu powstania prototypu, finansowany będzie ze środków NCBiR, po którym nastąpi zamówienie przez użytkownika końcowego dużej serii pojazdów będących wynikiem programu badawczego.

– Przewiduje się, że istotne efekty projektów zamawianych w postaci wprowadzenia do służby znacznej ilości nowoczesnego taboru szynowego, produkowanego przez polskich producentów, nastąpią w latach 2021-2026 – podaje Haładyj. Tym samym, ze względu na toczące się jeszcze analizy, resort nie jest w stanie zdefiniować zasady udzielania wsparcia i określić wydatki z budżetu państwa przewidziane na realizację projektu Luxtorpeda 2.0.

Swojego miejsca w programie Luxtorpeda 2.0 poszukuje również H. Cegielski. Rozmowa na ten temat tutaj.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Martyn Janduła 07 lipca 2017

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Trzy Pendolino wyłączone  – co z montażem internetu?

Pasażer

Zobacz również:

MIB: Elektryfikacja linii helskiej po analizach i tylko po 2020 r.

Infrastruktura

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Tabor i technika

PKP IC: To wykonawcy dają za wysokie ceny

Martyn Janduła 07 lipca 2017

Wspólny bilet jeszcze za kadencji obecnego rządu?

Pasażer

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Infrastruktura

Prawie sto linii z decyzją o likwidacji

Martyn Janduła 10 maja 2017

Trzy Pendolino wyłączone  – co z montażem internetu?

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5