Do tej pory na temat programów zawartych w rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju pojawiało się więcej znaków zapytania niż odpowiedzi. Takim przykładem jest program Luxtorpeda 2.0, którego celem ma być stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego. W dalszym ciągu nie są znane szczegółowe działania ujęte w tym programie. Dlaczego?
Rządowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju została przyjęta w połowie lutego 2017 r., a z przedstawionych wówczas przez Ministerstwo Rozwoju informacji wynikało, że Luxtopreda 2.0 jest jednym z projektów flagowych, istotnych dla gospodarki, którego celem ma być wspieranie rozwoju produkcji pojazdów szynowych. Z informacji dostarczonych przez rząd wynikało, że
program ma opierać się na trzech filarach: nakładach na badania i rozwój w ramach programu sektorowego Innontabor, zakupie nowego taboru oraz modernizacji eksploatowanego taboru szynowego. Problem w tym, że nadal nie przedstawiono szczegółowych danych, m.in. kto będzie mógł z tego wsparcia skorzystać.
Po wyjaśnienia udał się poseł Tomasz Kostuś, który wystosował do Ministerstwa Rozwoju interpelację z prośbą o przekazanie planów resortu dotyczących realizacji programu Luxtorpeda 2.0. Z odpowiedzi wynika jednak, że prace przy programie jeszcze się nie zakończyły. – Obecnie Ministerstwo Rozwoju, wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz przewoźnikami, jest w trakcie finalizowania prac nad dokonaniem oceny potrzeb taborowych polskich przewoźników kolejowych w przyszłych latach – czytamy w odpowiedzi Mariusza Haładyja, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju.
Finansowanie w tokuJednocześnie resort informuje, że prowadzi z instytucjami finansowymi prace nad uszczegółowieniem kwestii finansowania przyszłych zamówień. – Dla skuteczniejszego wdrożenia działań służących rozwojowi przemysłu taboru szynowego i podmiotów z nim związanych w Polskim Funduszu Rozwoju ustanowiony został manager Projektu Luxtorpeda 2.0. W najbliższym czasie powołany zostanie Komitet Sterujący Projektu, którego zadaniem będzie podjęcie kierunkowych decyzji i akceptacja konkretnych projektów dotyczących potencjału taborowego. Aktualnie w ramach konsultacji od interesariuszy projektu spływają propozycje obszarów tematycznych i projektów – wyjaśnia ministerstwo.
Zdaniem Ministerstwa rozwoju konkurencyjność taboru kolejowego ma zostać w latach 2017-2023 wzmocniona w wyniku szerokiego wdrożenia do produkcji opracowanych projektów wagonów osobowych i towarowych, pociągów zespolonych, lokomotyw, uzyskanych dzięki
realizacji programu sektorowego Innotabor. Przedsiębiorcy na etapie przygotowania programu złożyli do NCBiR wnioski na dofinansowanie projektów na łączną kwotę 1,2 mld zł. – Wykorzystanie wyników projektów pozwoli uruchomić seryjną produkcję nowoczesnych i konkurencyjnych pojazdów szynowych w oparciu o nowoczesne produkty krajowego przemysłu – podkreśla Haładyj.
Partnerstwo innowacyjnePomocne w zakupach ma być „partnerstwo innowacyjne”, nad którym pracują już przewoźnicy kolejowi. Ministerstwo wyjaśnia, że ten nowy model realizacji programów badawczych ma zwielokrotnić korzyści zakupowe.
Partnerstwo innowacyjne zakłada że proces badawczy, aż do etapu powstania prototypu, finansowany będzie ze środków NCBiR, po którym nastąpi zamówienie przez użytkownika końcowego dużej serii pojazdów będących wynikiem programu badawczego.
– Przewiduje się, że istotne efekty projektów zamawianych w postaci wprowadzenia do służby znacznej ilości nowoczesnego taboru szynowego, produkowanego przez polskich producentów, nastąpią w latach 2021-2026 – podaje Haładyj. Tym samym, ze względu na toczące się jeszcze analizy, resort nie jest w stanie zdefiniować zasady udzielania wsparcia i określić wydatki z budżetu państwa przewidziane na realizację projektu Luxtorpeda 2.0.
Swojego miejsca w programie Luxtorpeda 2.0 poszukuje również H. Cegielski. Rozmowa na ten temat
tutaj.