Hiszpańskie koleje państwowe zamówiły blisko pół setki półpiętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream do obsługi połączeń aglomeracyjnych. Złożone zamówienie uzupełniające zwiększa liczbę zakontraktowanych już pojazdów o blisko jedną trzecią – informuje ich producent, Alstom. Wielkie inwestycje taborowe mają doprowadzić do skokowego wzrostu przewozów.
Przetarg na dostawę 152 jednostek hiszpańskie koleje państwowe rozstrzygnęły w marcu 2021 r. (
umowę podpisano w sierpniu). Złożone pod koniec ubiegłego roku zamówienie ma charakter uzupełniający tamten kontrakt. Jego wartość to blisko 370 milionów euro, a łączna cena wszystkich 201 pojazdów – 1,8 mld euro. W kwocie tej mieści się też dostawa części zamiennych oraz utrzymanie 56 spośród jednostek przez 15 lat.
Nowo zamówione przez Renfe EZT będą odznaczały się dużą pojemnością: w pojeździe o długości ok. 100 metrów znajdzie się aż 900 miejsc. Będzie to możliwe dzięki konfiguracji półpiętrowej: część członów zaprojektowano jako jednopoziomowe, a część – piętrowe. Szerokie drzwi i obszerne przedsionki będą sprzyjały szybkiej wymianie pasażerów, a tym samym – skróceniu czasu przejazdu na popularnych trasach. Przewidziano oczywiście miejsca dla pasażerów o ograniczonej mobilności (w tym – na wózkach) oraz do przewozu rowerów.
Producent deklaruje zastosowanie w pojazdach najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie napędu i sterowania, ograniczających zużycie energii przy jednoczesnym usprawnieniu jazdy. Ponad 98% materiałów, z których wykonano jednostki, ma być możliwych do odzyskania po zakończeniu ich eksploatacji.
Pojazdy są przeznaczone do obsługi połączeń metropolitalnych Cercanías. Renfe stawia sobie za cel zwiększenie przewozów pasażerskich w relacjach do największych aglomeracji (takich jak Madryt i Barcelona) o co najmniej 20% w stosunku do stanu z 2019 r.
Miejscem produkcji pojazdów będzie hiszpański zakład Alstomu w Santa Perpetua pod Barceloną. W związku z realizacją kontraktu fabryka zostanie rozbudowana i poddana cyfryzacji. Po zakończeniu całego procesu zakład ma być najsilniej zautomatyzowanym w całej grupie Alstom.