Edgar Savsisaa, Minister Gospodarki i Komunikacji Estonii, doszedł do porozumienia z konsorcjum Baltic Rail Services w sprawie przejęcia 66% akcji Eesti Raudtee.
Prywatyzacja Kolei Estońskich nastąpiła w 2001 roku. Wkrótce okazało się jednak, że kolej w rękach prywatnych przedsiębiorców to zagrożenie dla niezależności państwa estońskiego (istniała groźba przejęcia spółki kolejowej przez inwestorów rosyjskich, którzy zainteresowani byli jej kupnem ze względu na dostęp do portu w Tallinie).
Przez ostatnich kilka miesięcy rząd Estonii toczył więc zacięty spór z Baltic Rail Service, któremu towarzyszyły nieustanne oskarżenia m.in. o niedotrzymanie przez BRS warunków umowy prywatyzacyjnej.
Rząd Estonii poddany został bezwzględnej krytyce z uwagi na nieprzemyślaną decyzję sprzedaży infrastruktury kolejowej, która jest jednym ze strategicznych obiektów w państwie.
Po wielu tygodniach negocjacji udało się dojść do porozumienia. Wartość transakcji wyniesie 150 mln Euro. Rząd stanie się tym samym wyłącznym właścicielem Kolei Estońskich,
34% akcji tej spółki było już wcześniej w jego rękach.
Na temat zakończonego właśnie sporu „Rynek Kolejowy” pisał szerzej w styczniu 2006 roku:
Czytaj więcej!