Wagony 609a, często nazywane też rowerowymi, w końcu doczekają się naprawy głównej. Spółka PKP Intercity postanowiła powierzyć to zadanie własnej spółce naprawczej, a więc Remtrakowi. Wagony mają zostać zmodernizowane, ale nieprędko skorzystamy z efektów tego działania. Przewoźnik zapowiada bowiem, że wagony wejdą do służby od rozkładu jazdy 2024/2025.
PKP Intercity posiada wiele typów wagonów, w których pasażerowie mogą przewozić swoje rowery. Najwięcej jednośladów są w stanie przewieźć wagony typu 609a, nazywane też “stodołami”. Przewoźnik ma 14 takich wagonów, które jednak stopniowo były wyłączane z eksploatacji z powodu konieczności przeprowadzenia w nich naprawy głównej.
W tym celu spółka PKP IC rozpisała przetarg
dotyczący naprawy i modernizacji “stodół”. Realizacją zamówienia
zainteresowane były dwie firmy, lecz ich oferty znacznie przekraczały budżet przewoźnika, dlatego nikogo nie zdziwiła informacja o unieważnieniu postępowania. W odpowiedzi na jedną z poselskich interpelacji wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel, zapowiadał, że spółka PKP Intercity ciągle planuje naprawę główną wspomnianych wagonów, a ich odbiory mają nastąpić po roku 2023. Czy te plany wciąż są aktualne?
– Realizacja projektu modernizacji wagonów 609A będzie dokonana przez Spółkę PKP Intercity Remtrak przy uwzględnieniu możliwości produkcyjnych. Zakres samego projektu nie będzie odbiegał od wskazanego w ostatnim postępowaniu przetargowym. Włączenie wagonów 609A do eksploatacji po wykonanej modernizacji planowane jest w rozkładzie jazdy 2024/2025 – informuje nas Marta Ziemska z Biura Prasowego PKP Intercity.
W ramach wspomnianego przez
przedstawicielkę PKP Intercity postępowania, wagony miały przejść gruntowną przebudowę wnętrza, pozwalającą na przewóz nie tylko 36 jednośladów, ale również tandemów czy desek snowboardowych oraz nart. Jednak najciekawszą zmiana jaka miała spotkać “stodoły” dotyczyła montażu nowych drzwi odskokowo-przesuwnych wraz z rampą do załadunku rowerów, co znacznie ułatwiłoby przewóz jednośladów.