Zakończył się remont torowiska zabytkowej Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, prowadzony przez Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Była to jedna z największych inwestycji TKKW prowadzonych w bieżącym roku. Jej zakres obejmował wymianę 451szt. podkładów na odcinku od km 9,752 do km 10,052 (300 metrów) to jest pomiędzy Boninem a Manowem.
Jak informuje towarzystwo, miejsce to zostało wskazane na podstawie protokołu przeglądu rocznego torowiska i objął miejsce o najgorszym stanie technicznym. Wymienione podkłady pochodziły z lat 60. i 70. XX wieku i już dawno powinny zostać zastąpione nowymi. Prace kosztowały 80 tys zł ich efektem jest poprawa stanu technicznego torowiska i, co się z tym wiąże, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Docelowo na wyremontowanym torowisku można będzie zwiększyć prędkość pociągów do 40km/h (pod warunkiem, że fragment toru będzie dłuższy niż obecne 300 metrów, na tak krótkim jest to nieopłacalne i powoduje niepotrzebne zwiększenie zużycia paliwa).
TKKW podkreśla, że remont prowadzono bez zmiany rozkładu jazdy letnich pociągów turystycznych, więc pasażerowie Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej nie odczuli żadnych problemów związanych z remontami. Remont prowadzony był we współpracy z Gminą Manowo, kosztował 80 tys. zł i został sfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.
Na przełomie lipca i sierpnia prowadzony był również remont przejazdu kolejowego w Manowie koło boiska, który został całkowicie zmodernizowany. Prace zostały zrealizowane w zakresie własnym przez Towarzystwo. Natomiast gmina Manowo partycypuje w kosztach wykonania nowej nawierzchni drogowej.
Pomimo prowadzenia licznych prac remontowych przez Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej stan techniczny niektórych elementów infrastruktury technicznej zabytkowej wąskotorówki (rok budowy 1898!) jest niezadowalający. Dzieje się to niezależnie od prac prowadzonych przez TKKW, gdyż Towarzystwo nie ma możliwości finansowych ani organizacyjnych, aby radykalnie zmienić stan techniczny otoczenia stacji.
- Kolej wąskotorowa funkcjonuje dzięki dużym wysiłkom Towarzystwa, które umiejętnie pozyskuje środki zewnętrzne na inwestycje. Jednak ubolewamy nad stanem jej otoczenia – mówi Paweł Gajdzica, prezes Towarzystwa. - Chodzi nam o parking na stacji, ogrodzenie, zabezpieczenie zabytkowych wagonów, naprawy torowe na terenie miasta Koszalin oraz opłakany stan dworca, który powinien być wizytówką a jest antyreklamą. Co z jego rewitalizacją? Konieczna jest większa współpraca Urzędu Miasta Koszalin z Towarzystwem w zakresie inwestycji w infrastrukturę kolei wąskotorowej, Towarzystwo samo nie udźwignie takiego ciężaru. A przecież wszystkim powinno zależeć na tym, aby jedna z ostatnich zachowanych kolei wąskotorowych w Polsce stała się wreszcie prawdziwą wizytówką Koszalina – podkreśla..
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.