PKP SA Oddział Gospodarowania Nieruchomościami przeprowadza generalne remonty trzech dworców kolejowych: w Puszczykówku, Kole oraz Poznaniu (Dworzec Letni). W planach na przyszły rok znajduje się kolejnych dziewięć dworców.
Dworce remontowane są ze środków budżetowych państwa. Łączna wartości inwestycji na dworcach w Puszczykówku, Kole i Dworcu Letnim w Poznaniu wynosi ok. 11,5 mln zł. Remonty planowane w kolejnych latach szacowane są na blisko 32 mln złotych.
Wyremontowane dworce służyć będą obsłudze ruchu kolejowego oraz spełniać będą funkcje miejsc użyteczności publicznej. Na dworcu w Kole przewidywane jest zrobienie miejskiej biblioteki oraz niewielkiego hotelu. Dworzec Letni w Poznaniu zagospodarowany zostanie we współpracy z Miastem, dzięki czemu powstanie tam punkt informacyjny. W Puszczykówku przy współpracy z samorządu lokalnego przewidywane jest powstanie punktu informacji turystycznej. Na dworcu w Luboniu i Swarzędzu pojawią się służby miejskie. W Luboniu swą siedzibę będzie miała Straż Miejska, w Swarzędzu powstanie Centrum Zarządzania Kryzy-sowego.
Remont dworca w Kole obejmuje m.in. wymianę dachu, wykonanie elewacji zewnętrznej budynku dworca, wymiana instalacji i stolarki okiennej/drzwiowej, wykonanie nowej posadzki wewnątrz holu dworca, wymiana rynien, przemurowanie kominów, budowę małej architektury wokół dworca.
Początek robót przewidywany jest na czerwiec 2010 r., oddanie wyremontowanego dworca do użytku – we wrześniu 2011. W chwili obecnej oczekujemy na pozwolenie na budowę.
Remont dworca w Puszczykówku obejmuje m.in. wymiana konstrukcji dachowej, nowe pokrycie dachowe budynku dworca i wiaty, renowacja elewacji zew. budynku dworca wraz z wiatą, wymiana instalacji i stolarki okiennej, przebudowa pomieszczeń wew. oraz dojścia do budynku dworca.
Początek robót przewidywany jest na koniec maja 2010 r., oddanie wyremontowanego dwor-ca do użytku – w listopadzie 2010. W chwili obecnej trwa wyłanianie w drodze przetargu wykonawcy robót budowlanych.
Remont Dworca Letniego w Poznaniu obejmuje odtworzenie i wymiana konstrukcji i pokrycia dachowego budynku dworca, wymiana stolarki okiennej/drzwiowej, wykonanie instalacji, budowa małej arch. wokół dworca i wiaty, przebudowa peronu, wykonanie iluminacji świetlnej. Początek robót przewidywany jest na czerwiec 2010 r., zakończenie na lipiec 2011. W chwili obecnej oczekujemy na pozwolenie na budowę.
PKP SA. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu złożyło wnioski o przyznanie środków finansowych z przyszłorocznego budżetu państwa na remont kolejnych dziewięciu dworców: w Kaliszu, Kępnie, Chodzieży, Jarocinie, Kostrzynie nad Odrą, Luboniu, Swarzędzu, Kobylnicy oraz Poznań Wschód.
Remonty dworców w Luboniu oraz Swarzędzu mają szansę rozpocząć się już w tym roku, dzięki oszczędnościom uzyskanym przy remoncie dworca w Kole, Puszczykówku i Dworca Letniego w Poznaniu. Prace przy pozostałych siedmiu dworcach rozpoczną się wiosną i latem przyszłego roku, pod warunkiem przyznania środków budżetowych na ten cel.
Polskie Koleje Państwowe S.A. prowadzą w tej chwili proces inwestycyjny na ponad czterdziestu dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski i w miastach o różnej wielkości. Jest to największa modernizacja polskich dworców kolejowych od 20 lat!
Do 2012 roku PKP S.A. wydadzą na ten cel fundusze o wartości 980 mln złotych (brutto). Modernizacje finansowane są z następujących źródeł: fundusze Unii Europejskiej (547 mln złotych), fundusze budżetu Państwa (434 mln złotych) oraz fundusze własne PKP S.A. (102 mln złotych). Przez dwa lata PKP S.A. przygotowały niezbędną dokumentację, pozwolenia administracyjne, uzgodnienia z samorządami oraz finansowanie projektów. Prace budowlane w ramach tego programu na pierwszych dworcach rozpoczną się w pierwszej połowie 2010 roku.
Oprócz tego PKP S.A. współpracuje z dużymi firmami developerskimi, które są współinwestorami z PKP S.A przy projektach przebudowy dworców w: Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie (Warszawa Zachodnia). Wartość przygotowywanych wspólnie inwestycji z developerami wynosi ponad 1,5 mld złotych.
PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i budowane nowe dworce były przyjazne pasażerom, bardziej funkcjonalne, wyposażone w nowe rozwiązania stosowane w przestrzeniach publicznych, bardziej bezpieczne i przystosowane do potrzeb osób mających trudności w sprawnym poruszaniu się.
Zmodernizowane dworce mają być związane nie tylko z podróżą, lecz także miejscami spotkań i sposobem na spędzanie wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi łączącymi różne środki transportu z dużymi parkingami, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, rozrywkowe, biurowe, hotelowe i restauracyjne.