W połowie przyszłego roku nie dojdzie do wstrzymania ruchu na ciągu linii nr 25, 74 i 78 w województwach podkarpackim i świętokrzyskim. Pierwsze utrudnienia pasażerowie odczują kilka miesięcy później. Na razie PKP PLK nie wskazują na szczegóły zmienionej organizacji transportu.
W wakacje Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, że pierwsze zamknięcia torowe związane z planowaną modernizacją linii nr 25, 74 i 78 na styku województw podkarpackiego i świętokrzyskiego nastąpią w czerwcu 2025 r. Zarządca infrastruktury zamierza przeprowadzić roboty na ciągu Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Przebudowa ma więc uzupełnić przeprowadzone już prace na południowym odcinku linii nr 25 (fragment Padew – Dębica) oraz trwający kompleksowy remont tej samej trasy na północ od Sandomierza w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego i Skarżyska-Kamiennej.
Umowa z wykonawcą w drugim kwartale przyszłego roku
Wiemy już jednak, że związane ze wspomnianą modernizacją utrudnienia rozpoczną się nieco później. – Harmonogram robót i szczegóły dotyczące zmian w organizacji ruchu podczas realizacji prac na odcinkach linii nr 25, 74 i 78 zostaną określone po podpisaniu umowy z przyszłym wykonawcą. Obecnie prowadzimy postępowanie przetargowe. Zakończenie procedury umożliwi nam zawarcie umowy, którą przewidujemy w drugim kwartale 2025 r. – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Po podpisaniu umowy wykonawca ma cztery miesiące na opracowanie i zatwierdzenie projektów wykonawczych oraz opracowanie harmonogramu robót – dodaje nasza rozmówczyni. Wynika z tego, że nawet jeśli kontrakt zostanie zawarty na początku drugiego kwartału, termin przygotowania dokumentacji upłynie dopiero w sierpniu. Zmiany w ruchu pociągów mają zostać uwzględnione w tzw. korektach rocznego rozkładu jazdy 2024/2025, nie znajdą się natomiast w projekcie samego rozkładu rocznego.
Jak pojedzie „Hetman”?
Oznacza to, że w grudniu 2024 r., gdy wejdzie w życie rozkład 2024/2025, nie dowiemy się, jakie zmiany będą czekać pasażerów w ciągu 12 miesięcy jego obowiązywania. Konieczne poprawki będą nanoszone dopiero w kolejnych miesiącach. Na razie nie wiadomo, czy obejmą one pociąg PKP Intercity „Hetman” relacji Hrubieszów Miasto – Kraków Główny, który od 15 grudnia będzie częściowo wykorzystywał przewidziany do modernizacji odcinek.
Ma być to pierwszy od kilkunastu lat kurs dalekobieżny zatrzymujący się w Mielcu, a ewentualna całkowita przerwa w ruchu na linii nr 25 uniemożliwiłaby dojazd do tego miasta od strony Padwi. – W najbliższym czasie będziemy informować o szczegółach rozkładu jazdy na sezon 2024/2025 – powiedziała nam jedynie Anna Zakrzewska z Zespołu Prasowego PKP Intercity.
Mniej czasu na prowadzenie robót
Jak wskazuje Dorota Szalacha z PKP PLK, planowana modernizacja ma objąć w sumie 66 km trzech linii kolejowych. – Zakończenie zadania przewidujemy w 2027 r. – zapowiada. Oznacza to skrócenie okresu planowanych robót, bo jeszcze w sierpniu zarządca infrastruktury przewidywał, że potrwają one do 2028 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.