Dwa tygodnie temu agencja Interfax podała, że Rosja wstrzymała ruch kolejowy do Polski ze względu na prace torowe po polskiej stronie. To jednak nieprawda, pociągi do i z Rosji dalej kursują przez przejście Braniewo-Mamonowo. Prace są zaplanowane na maj.
Dokładnie 7 kwietnia agencja Interfax
podała, że Koleje Rosyjskie planują od 10 kwietnia wstrzymać przewozy do Polski. Przewozy miały być wycofane w związku z planowanymi po polskiej stronie pracami torowymi, żeby zapobiec spiętrzeniu taboru i opóźnieniom w przewozach.
Jak poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec, informacja była nieprawdziwa, a prace zaplanowano dopiero w maju. – Liczba pociągów przekraczających kolejowe przejście graniczne Braniewo – Mamonowo utrzymuje się na stałym poziomie. W ciągu doby po torze szerokim kursują średnio 3 pary pociągów, a po torze normalnotorowym – średnio ok. 2 pary pociągów – poinformował nas dziś (19 kwietnia) rzecznik.
Jak podaje Siemieniec, PKP PLK zaplanowały prace od 4 maja do 2 czerwca oraz w dniach 10-13 i 24-27 czerwca. Chodzi o roboty na 5,5-kilometrowym odcinku od Braniewa do granicy państwa w torze szerokim (o rozstawie szyn 1520 mm), które "Rynek Kolejowy"
zapowiadał już w ubiegłym roku. – Zaplanowane roboty pozwolą utrzymać dobre parametry infrastruktury na kolejne lata. Na odcinku ok. 5,5 kilometra wymienione zostaną podkłady drewniane na betonowe, szyny, wyremontowane będą przepusty. Efektem prac będzie dostosowanie toru do obsługi cięższych pociągów towarowych –
informuje rzecznik.
– W trakcie robót przejazd pociągów będzie możliwy torem normalnotorowym o rozstawie szyn 1435 mm. Roboty były omówione i uzgodnione z rosyjskim zarządcą sieci kolejowej (RŻD) oraz z przewoźnikami towarowymi. Pierwsze spotkanie w tej sprawie odbyło się w czerwcu 2021 roku.16 marca 2022 r. PLK ostatecznie potwierdziły stronie rosyjskiej terminy oraz zakresy robót – podaje Mirosław Siemieniec. Jak podawaliśmy wcześniej, w piątym pakiecie unijnych
nałożono ograniczenia na transport morski i drogowy do Rosji i Białorusi, ale nie na
transport kolejowy.