Kończy się remont torów pomiędzy Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Prace zostaną sfinalizowane znacznie wcześniej, niż pierwotnie zakładano. Nieczynna od lat infrastruktura ma pomóc głównie w transporcie towarów do kilku bocznic wojskowych.
Niedawno Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało że prace na linii nr 410
zakończą się jeszcze w tym, a nie – jak zakładano pierwotnie – w 2026 r. Inwestycja jest realizowana głównie z myślą o potrzebach wojska i nie obejmuje prac związanych z infrastrukturą pasażerską. Siły zbrojne nie zastrzegają sobie jednak prawa wyłączności, więc nie będzie formalnych przeszkód do wykorzystania odcinka przez cywilnych przewoźników towarowych lub pasażerskich.
Na większości odcinków prace zostały praktycznie zakończone – Wartość realizowanych obecnie prac to ponad 135 mln zł – mówi Bartłomiej Pietrzykowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Wykonawca, konsorcjum Schweerbau i SBM, ma przeprowadzić także remont punktów ładunkowych w Złocieńcu. Inwestycja rozpoczęła się w drugiej połowie 2019 r. Według aktualnych założeń realizacja zadania powinna zakończyć się w październiku tego roku.
Pierwsze pociągi będą mogły pojechać z Grotnik Drawskich do Drawna nieco później, bo odbiory techniczne i certyfikacja mają zostać przeprowadzone już w 2024 r. Jak przypomina nasz rozmówca, trasa zostanie otwarta po niemal trzech dekadach przerwy, bo ostatni pociąg przemierzył ją w 1996 r. Na części ciągu tor fizycznie już nie istniał, toczący się remont ma więc charakter odtworzeniowy. – Jednotorowa linia będzie przystosowana do obsługi spalinowych pociągów towarowych – usłyszeliśmy w PKP PLK.
Trzy wojskowe bocznice – Remont zapewni sprawny dowóz sprzętu do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie – stwierdza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. Podkreśla, że wyeliminuje to konieczność przeładunku towarów na lawety samochodowe, co pozytywnie wpłynie na środowisko naturalne. Ważnym punktem na 550kilometrowym odcinku ma być stacja Złocieniec, przy której powstaje duży plac ładunkowy. W związku z przewidywanym przeznaczeniem trasy ma ona zostać dostosowana do przyjmowania pociągów przewożących ciężki sprzęt wojskowy, np. czołgi czy samochody opancerzone. Maksymalna dopuszczalna prędkość wyniesie 70 km/godz.
– Kompleksowa modernizacja szlaku obejmuje także remont ok. 50 obiektów inżynieryjnych, m.in. mostu na Drawie w okolicach Złocieńca czy wiaduktu w Kaliszu Pomorskim – wskazują służby prasowe PLK. Dotychczas zakończyła się wymiana nawierzchni torowej pomiędzy Złocieńcem a Mirosławcem oraz pomiędzy Kaliszem Pomorskim a Drawnem. Do wykonania pozostały jeszcze prace pomiędzy Grotnikami a Złocieńcem i na odcinku Mirosławiec – Kalisz Pomorski. Gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne oraz 17 z 36 przejazdów kolejowo-drogowych.