Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Relacja z podróży maglevem w Szanghaju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-08-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Miesięcznik LOGO, 1 sieprnia 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Relacja z podróży maglevem w Szanghaju
Być w Szanghaju i nie przejechać się maglevem, to jakby zwiedzać Rzym i pominąć Koloseum. Zatem już drugiego dnia pobytu w finansowej stolicy Chin postanowiłem sprawdzić, co się czuje jadąc pociągiem z prędkością przekraczającą 400 km/h. I to pociągiem bez kół, poruszającym się na poduszce magnetycznej...

Maglev to pasywny "kawałek metalu" zawieszony na poduszce magnetycznej, czyli w powietrzu, 5-15 cm nad szyną, w którą wbudowane są magnesy. I to właśnie one są prawdziwym silnikiem tej maszyny. Pociąg nie ma kontaktu z podłożem, jedyne tarcie powodujące straty energii wynika więc z oporu powietrza. Dzięki temu maglev porusza się z tak niewiarygodną prędkością.

Do magleva trzeba dojechać metrem, gdyż jego "miejska" stacja jest raczej stacją podmiejską, a już na pewno nie śródmiejską. Nie jest to trudne. Metro w Szanghaju jest nowe, czyste, klimatyzowane i bardzo dobrze oznakowane. Trzeba zatem znaleźć linię 2 i wysiąść na przedostatnim przystanku (Long Yang Lu). Tuż przy stacji metra znajduje się dworzec magleva, a w nim osobne kasy, osobne perony i tory, które znanych nam torów zupełnie nie przypominają. Bilety nie są tanie, ale zważywszy na kasę, jaką Chińczyków kosztowała budowa tego cuda (40 mln dolarów za kilometr), mogły być droższe.

Można jechać wagonem economy lub szarpnąć się na klasę VIP. Wybieram economy. W końcu to niespełna 8 min jazdy w każdą stronę. Wsiadam. Wnętrze wagonu przypomina wnętrza wielu nowoczesnych pociągów - lotnicze kolorowe fotele, duże panoramiczne okna, specjalne klatki na bagaże. Jeden szczegół wyróżnia ten pociąg spośród innych. W każdym wagonie pod sufitem znajdują się duże zielone wyświetlacze. Zbliża się godzina odjazdu. Automatyczne, przypominające samolotowe drzwi cicho się zamykają i ruszamy. Pociąg rozpędza się powoli, w każdym razie nie odczuwa się ani przyśpieszenia, ani prędkości. Jednak wskazania wyświetlacza rosną szybko. 90 km/h, 170 km/h, 320 km/h. Podekscytowani pasażerowie fotografują się na tle zielonych liczb. Samochody na biegnącej równolegle do torów autostradzie zdają się stać w miejscu. Co dziwi najbardziej - pociąg nie sunie gładko. Magnetyczna poduszka nie chroni pojazdu przed trzęsieniem i szarpaniem, a wejście w zakręt dostarcza już całkiem sporych emocji.

Nagle rozlega się huk. Krótki i głuchy. Coś jak wystrzał z działka albo detonacja w zamkniętym pomieszczeniu. W oczach pasażerów pojawia się panika. Pojawia i po chwili znika. To tylko drugi maglev pędzący w przeciwnym kierunku. Tymczasem prędkość wzrosła do 390 km/h. Po chwili licznik pokazuje 405 km/h, 425 km/h i wreszcie staje na 431 km/h. To maksymalna prędkość, do jakiej rozpędza się ten superpociąg. Zaczynamy zwalniać. Po kolejnych dwóch minutach skład się zatrzymuje. Wysiadam, podziwiam rozmach lotniskowej stacji. Krótka przerwa i ponownie wsiadam do pociągu. Wracam do Szanghaju.

Rekordy prędkości pociągów

Pociągi konwencjonalne: TGV, Francja, 574,7 km/h

Pociągi na poduszce magnetycznej: 581 km/h, maglev, Japonia

Regularne połączenia: 431 km/h, maglev, Chiny, Szanghaj

Najdłuższy magnes świata

Jedną z atrakcji Szanghaju jest najdłuższy na świecie i pierwszy komercyjny odcinek kolei magnetycznej maglev (od ang. magnetic levitation). Wybudowana kosztem 1,2 miliarda dolarów kolej została uroczyście oddana do użytku 31 grudnia 2002 r. Wśród pierwszych pasażerów oprócz premiera Chin znalazł się ówczesny kanclerz Niemiec Gerhard Schröder (wykonawcą było konsorcjum Siemensa i Thyssena). Od tego czasu pociąg przewozi pasażerów z międzynarodowego lotniska w Szanghaju do peryferyjnej stacji metra. Pokonanie 30-km trasy zajmuje 7,5 min. Maksymalna prędkość wynosi 431 km/h. Uwaga - rano i wieczorem pociąg rozpędza się "zaledwie" do 300 km/h. Zatem jeśli chcesz zaliczyć 431/h, musisz podróżować między 8.30 a 18.

431 km/h - szybciej już nie będzie. Od tego momentu zwalniamy...

(fot. Adam Dobrzyński)

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5