Rok 2023 r. zakończył się dla spółki wyjątkowo pod każdym względem. Pociągi Polregio przewiozły rekordową liczbę 97,3 mln pasażerów, co stanowi najlepszy wynik w historii spółki. W porównaniu do 2022 roku, z usług największego polskiego przewoźnika pasażerskiego skorzystało ponad 10 milionów pasażerów więcej.
Jak podaje przewoźnik, 97,3 mln podróżnych to rezultat znacznie lepszy nie tylko od wyników z roku 2022. Aż o ponad 8 mln (9,5%) pobito wynik z 2019 r., kiedy to spółka przewiozła blisko 89 mln pasażerów. Wyższe wyniki notowano aż 12 lat temu, gdy częścią spółki był Śląski Zakład Przewozów Regionalnych.
– Obserwujemy rosnącą popularność kolei. Pociągi znów stają się ulubionym sposobem dojazdu Polaków do pracy i szkół i czujemy, że się do tego przyczyniliśmy. Polregio, które obsługuje najwięcej stacji i przystanków w Polsce, odnotowało wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 11,6 % i rekordowy wynik niemal 100 mln pasażerów w ciągu roku. Nie oznacza to jednak, że ustaną nasze starania o pasażera – ten rezultat motywuje nas do dalszego zachęcania Polaków do kolei. Naszym priorytetem na kolejne lata jest zakup nowego taboru, by korzystający z naszych pociągów podróżowali najnowszymi składami bez względu na to, czy mieszkają w aglomeracjach, czy też mniejszych miastach i miejscowościach – mówi Adam Pawlik, prezes Polregio cytowany w komunikacie.
Rosnące wyniki przewozowe na kolei to również rezultat zwiększonej dostępności oferty Polregio – tłumaczy przewoźnik. – Duży wpływ ma m.in. digitalizacja kanałów sprzedaży biletów. Pasażerowie coraz częściej decydują się na zakup biletu w formie zdalnej – za pośrednictwem strony www przewoźnika, aplikacji mobilnej oraz videomatów. Łączna sprzedaż biletów w kanałach zdalnych w 2023 r. zwiększyła się o niemal 40% w porównaniu do 2022 r., a od roku 2019 wzrosła ponad trzykrotnie.
Videomaty to urządzenia, umożliwiające połączenie z konsultantem, który wspiera pasażera w procesie kupna biletu tak, jak podczas rozmowy z kasjerem w tradycyjnym okienku. Nowe automaty samoobsługowe Polregio rozlokowane są na najważniejszych stacjach kolejowych, gdzie skorzystało z nich w minionym roku już tysiące pasażerów.
– Jesteśmy przewoźnikiem pasażerskim numer jeden w kraju. To nasza zdecydowana przewaga i ogromny sukces, ale przede wszystkim odpowiedzialność. Czujemy się zobowiązani, aby dokładać wszelkich starań aby zapewnić jak największą dostępność przewozów kolejowych. Ta troska przejawia się nie tylko w uatrakcyjnianiu oferty dla obecnych pasażerów, ale też w przybliżaniu kolei osobom, które obecnie z niej nie korzystają. Chodzi tu głównie o regiony, gdzie pasażerowie zdecydowanie rzadziej korzystają z kolei i wszelkie działania spółki na rzecz wyeliminowania wykluczenia transportowego – mówi Marcel Klinowski, wiceprezes Polregio.
W 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 374,4 mln osób.
To wzrost o 9,4% w porównaniu z 2022 r. Jest to również najwyższa liczba pasażerów w Polsce po 1999 r.